Binnenland

Notaris toert door dorpen Alblasserwaard voor adviezen

STREEFKERK. Eerder toerde hij rond in Nieuw-Lekkerland. Dit voorjaar is Groot-Ammers aan de beurt. Kandidaat-notaris Gijsbert van der Heiden (28) gaat op hun verzoek bij inwoners van de Zuid-Hollandse plaats langs voor een vrijblijvend gesprek. „Er is de afgelopen jaren op diverse punten veel veranderd. Wij willen de mensen daar goed over adviseren.”

André Bijl
29 March 2014 14:52Gewijzigd op 15 November 2020 09:43
Notaris Van der Heiden jr. is de rijdende notaris uit Streefkerk. beeld André Bijl
Notaris Van der Heiden jr. is de rijdende notaris uit Streefkerk. beeld André Bijl

Volgens Van der Heiden –verbonden aan het gelijknamige notariskantoor in Streefkerk waar zijn vader de scepter zwaait– hebben veel mensen een verouderd testament. Of zelfs helemaal geen testament. „Dit zorgt ervoor dat ze bij overlijden onnodig belasting moeten betalen. Ook brengt de procedure van de afwikkeling van zo’n testament vaak hoge kosten met zich mee.”

Van der Heiden berekent vrijblijvend hoe mensen een belastingheffing kunnen voorkomen. „Daarna kunnen ze zelf aangeven of ze een testament willen opmaken of dat ze hun bestaande exemplaar aanpassen.”

Een ander probleem is dat mensen in het geval van dementie niet meer over hun vermogen kunnen beschikken. „Dit is te voorkomen door dit soort zaken goed te regelen als mensen nog wilsbekwaam zijn.”

Een derde aspect dat tijdens de gesprekken aan de orde komt, is dat mensen sinds vorig jaar hun spaargeld moeten ‘opeten’ als ze in een verpleeghuis worden opgenomen. „Ook dit kan soms worden voorkomen. Pas als mensen overlijden of in andere verdrietige situaties terechtkomen, blijkt dat zaken niet goed zijn geregeld of dat testamenten zijn verouderd.”

Van der Heiden is ook bezig om klanten met een verouderd testament aan te schrijven. Het blijkt echter enorm veel werk te zijn om alle bestaande testamenten na te pluizen. Voorlopig is deze klus nog niet afgerond. „Vandaar dat we nu huis aan huis folders bezorgen, waarin we de inwoners laten weten dat we hen graag informeren over alle ontwikkelingen. Veel mensen stellen die service op prijs.”

Geen geld

Op het zonovergoten winkelcentrum Oranjeplein in Groot-Ammers blijkt dat lang niet iedereen zit te wachten op een bezoek van Van der Heiden. Slechts een deel van het winkelend publiek houdt zich met deze zaken bezig. „Ik heb geen koophuis en geen geld, dus ik heb geen belangstelling voor de notaris”, laat een goedlachse zestiger weten. Aan de andere kant van het plein is een dorpsgenoot het daarmee eens. „Ik heb geen cent, zelfs deze scootmobiel is niet van mezelf. Wat er eventueel overblijft, zoeken mijn kinderen maar uit.”

Opvallend genoeg zijn de vrouwen bezorgder over hun financiële huishouding. „Ik kom niet uit Groot-Ammers, dus ik weet niets van die actie. Wij hebben alles onlangs nagelopen. Als het goed is, zijn bij ons de zaken op orde.”

Een mevrouw die net de supermarkt verlaat, ontpopt zich als potentiële klant van Van der Heiden. „De folder heeft me aan het denken gezet. Ik heb nog niet gereageerd, maar ik sluit zeker niet uit dat ik dat ga doen.”

Reageren kan nog tot eind april, benadrukt de kandidaat-notaris. „Afgelopen najaar maakten we in Nieuw-Lekkerland tientallen afspraken, soms vier in één straat. Mensen vertelden het door. Vandaar dat we in Groot-Ammers twee maanden voor gesprekken hebben uitgetrokken. Inmiddels staan er ruim twintig afspraken.”

Volgens Van der Heiden snijdt het mes aan twee kanten. „Het is onze intentie om inwoners ter wille te zijn en tegelijkertijd is deze aanpak voor ons commercieel aantrekkelijk. We willen uitstralen dat we een actief kantoor zijn.”

Cliënten komen soms maar eens in de dertig jaar met het notariaat in aanraking. „Als dan blijkt dat een testament verouderd is, kijken ze er ons op aan. Dat is nog terecht ook. Vandaar dat we op deze manier onze betrokkenheid tonen. Het scheelt onze klanten soms duizenden euro’s. Daarom gaan we straks ook toeren in de andere kernen van ons gebied.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer