Binnenland

Veel bellers huisartsenpost ontevreden over advies

Bijna 40 procent van de mensen die een medisch advies kregen van een assistent bij een huisartsenpost is hier niet tevreden over.

ANP
15 December 2003 08:01Gewijzigd op 14 November 2020 00:48

Dat blijkt uit de uitkomsten van het Consumentenpanel Gezondheidszorg van de Consumentenbond en onderzoeksinstituut Nivel.

De resultaten van het onderzoek naar huisartsenposten staan in het tijdschrift Medisch Contact. Uit een recente inventarisatie van klachten over de huisartsenposten door Stichting De Ombudsman bleek volgens deze stichting dat de posten ernstig tekortschoten. Patiënten zouden verkeerde adviezen krijgen, vooral van de assistent, en niet serieus genomen worden.

Eenderde van de geadviseerde patiënten vond het advies van de assistent niet nuttig en niet betrouwbaar, blijkt nu uit de cijfers van het consumentenpanel. Zo vond 13 procent het advies niet duidelijk. Zij beoordeelden de huisartsenpost met een 6,6. Bellers die een arts te spreken kregen, zijn positiever. De post krijgt van hen een 8 als eindcijfer.

De onderzoekers trekken geen conclusies over de werkelijke kwaliteit van de assistenten omdat die niet onderzocht is. Het negatieve oordeel van patiënten kan ook voortkomen uit hun eigen onzekerheid of uit de wens liever een arts te spreken. Als dat niet kan, lukt het de assistent vaak niet de ongerustheid weg te nemen.

Maar over het algemeen zijn de bellers wel tevreden over de manier waarop ze zowel door artsen als assistenten bejegend worden. Patiënten die langskomen, zitten minder lang in de wachtkamer dan tijdens het inloopspreekuur van de huisarts. Uit de vele hulpvragen die de bellers zelf als niet erg spoedeisend bestempelen, blijkt volgens de onderzoekers dat de huisartsenposten als laagdrempelig worden gezien.

Het negatieve beeld van de posten is in de ogen van de onderzoekers toe te schrijven aan de soms lange wachttijd: 5 procent van de bellers hangt meer dan vijf minuten aan de lijn. Niet echt veel, vinden Nivel en de Consumentenbond, maar in urgente gevallen kan het wel tot veel stress bij de patiënt leiden en tot een negatief beeld van de huisartsenposten bij de buitenwereld. Hetzelfde geldt voor de reistijd naar de huisartsenpost, die voor 12 procent van de patiënten meer dan twintig minuten bedraagt.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer