Minimale groei voor A-merken
ZALTBOMMEL (ANP). De supermarktomzet van de 100 grootste A-merken is het afgelopen jaar met 0,3 procent gegroeid. Dat is lager dan de 1,5 procent groei van de totale omzet van de Nederlandse supermarkten en de laagste groei sinds 4 jaar. Dat meldde marktonderzoeker IRI vrijdag, die elk jaar de prestaties van de A-merken onderzoekt.
Volgens IRI is deze „minimale groei” toe te schrijven aan de zuinigheid van de consumenten. Zij letten op de kleintjes.
Kleinere A-merken buiten de top 100 (plaats 101 tot en met 300) presteerden volgens de onderzoekers wel redelijk met een groei van zo’n 2 procent.
Het grootste A-merk in Nederland blijft Campina, met een omzet van ruim 390 miljoen euro in 2013. De hoogste nieuwkomer is Melkunie (42), het merk dat in 2013 door zuivelfabrikant Arla opnieuw in de markt is gezet.
De 100 grootste A-merken leverde in 2013 een omzet op van 7,8 miljard euro, bijna een kwart van de totale omzet van de supermarkten.