Kerk & religie

Bonisa en Driestar slaan handen ineen voor China

Allebei jubileren ze dit jaar. Als dank ondersteunen stichting Bonisa Zending (veertig jaar) en Driestar Educatief (zeventig jaar) een christelijke lerarenopleiding in China. „Professie en confessie brengen we bij elkaar.”

Riekelt Pasterkamp
20 March 2014 07:08Gewijzigd op 15 November 2020 09:30
Beeld Riekelt Pasterkamp
Beeld Riekelt Pasterkamp

Een buitenwijk van Peking, de hoofdstad van China waar meer mensen wonen dan in heel Nederland. In de lokalen op de eerste verdieping van een sober pand zijn kinderen aan het werk. Een verdieping hoger spelen kleuters op de gang. Op deze school zitten tachtig kinderen. Er werken dertien leerkrachten.

Ouders betalen een bedrag per maand per kind, vertelt directeur Chris –om veiligheidsredenen geen achternaam– van deze privéschool. Kinderen zijn van 08.00 tot 16.00 uur op school. Ze krijgen een ontbijt en een lunch. „De ouders van deze kinderen zijn echte christenen. Voordat ze hun kind hier op school kunnen doen, hebben ze een gesprek met hun eigen dominee en met mij.” De school volgt het verplichte lessenpakket zoals de Chinese overheid dat voorschrijft. „We voegen daar zelf christelijke onderdelen en lessen aan toe. Die vrijheid hebben we als privéschool.”

Aan een wand in de gang hangt een plaquette met een Bijbel en de woorden: School-Church-Family (school, kerk, gezin). Doet denken aan de Driestar. Met Driestar Educatief heeft Chris (45) dan ook contact. Graag maakt hij gebruik van de kennis en kunde van de Goudse hogeschool om zijn ideaal te verwezenlijken: het opleiden van christelijke leerkrachten die vervolgens op christelijke basisscholen gaan werken. Er zijn in China al 67 christelijke schooltjes. „Ik zie voor me dat er overal in China christelijke scholen ontstaan. Vanuit de plaatselijke kerken. Met onze eigen jongeren die voor de klas staan. En er gebeuren wonderlijke dingen. Iemand biedt een gebouw aan, of een stuk land. Harten worden geneigd. God is groot.”

Parallel

Drs. Rens Rottier, bestuurder van Driestar Educatief, ziet een parallel met de start van zijn pedagogische academie, dit jaar zeventig jaar geleden. „Na het stichten van reformatorische lagere scholen ontstond de behoefte aan eigen leerkrachten. En dus begon Piet Kuijt in 1944 in Krabbendijke een kweekschool. Chris in China wil dat ook. Voorwaarde is de kwaliteit; die moet goed zijn.”

Stichting Bonisa Zending is al veertig jaar actief in China. Bonisa onderkende het probleem van christenen van de tweede generatie, stelt bestuursvoorzitter dr. W. van Vlastuin. „De christenen in China waren niet gewend aan overdracht, terwijl wij een heel rijke traditie hebben om het Woord over te dragen aan volgende generaties. Er ontstond een vraag naar christelijk onderwijs en het opleiden van onderwijzers. Bonisa is op zoek gegaan om daar professionele hulp bij te zoeken en heeft die gevonden bij de Driestar.”

Primrose

In het project Primrose slaan Bonisa en Driestar de handen ineen. Dr. Van Vlastuin: „Primrose voorziet in opzet en onderhoud van een christelijke opleiding leraar basisonderwijs. Voor 40 euro kan een student een maand lang onderwijs ontvangen. Driestar levert knowhow, Bonisa ondersteunt de christelijke gemeenten waaruit de studenten komen.”

De Chinese staatspabo’s zijn heel theoretisch gericht, aldus Rottier, die het land bezocht. „Ons Nederlandse systeem, dat theorie en praktijk aan elkaar koppelt, is uniek. De ontwikkeling van een student bij ons is dubbel: zijn of haar vakmanschap als leraar en de persoonlijkheid als christen.”

Primrose wordt geen kopie van de Driestar, stelt Rottier. „Professie en confessie brengen we bij elkaar. De vraag is: Wat is de kern van christelijk leraarschap? Welke aspecten van leraarschap zijn bepaald door de cultuur of het heersende onderwijsbeleid? De kern, de essentie van christelijk leraarschap, is de persoonlijke relatie met de Heere Jezus. Dat merk je ook als je spreekt met de studenten op Primrose. Zij voelen zich persoonlijk geroepen om het christelijk onderwijs te dienen. Vuur dat je in anderen wilt ontsteken, moet bij jezelf branden.”

Probleem voor Chris is dat Chinese jongeren niet geïnteresseerd zijn in het beroep van leerkracht. „Ze gaan voor aanzien en geld. Willen ambtenaar worden, een beroep met ”macht”. Bij ons heet dat de ijzeren rijstkom; alles is geregeld. Op een vacature bij de overheid komen zo’n 7000 sollicitaties.” Aan de universiteiten in China studeren jaarlijks 7 miljoen jongeren af. Ongeveer 10 procent van hen vindt een baan. „Primrose garandeert werkt”, lacht de directeur.

Stage

In de meivakantie gaat een aantal pabostudenten en -docenten van de Driestar naar China. Dit najaar vervullen twee studenten hun internationale stage in het land. Tijdens de jubileumdag van Bonisa zaterdag in Veenendaal spreekt Chris over christelijk onderwijs in China. Hij ziet ernaar uit om een Driestar in China te bouwen. „Als instrument in Gods hand.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer