Laatbloeier springt uit de knop

Beter laat dan nooit, moeten ze bij Ford gedacht hebben. Met de nieuwe Focus C-MAX debuteert het merk in een segment dat Renault en Opel allang ontgonnen hebben. Om als laatbloeier succesvol uit de knop te springen moet je wel een uitblinker zijn. En dat is de Focus C-MAX zeker.

12 December 2003 18:16Gewijzigd op 14 November 2020 00:48
De Focus C MAX is keurig, praktisch en reëel geprijsd, maar geen opvallende verschijning. Foto RD, Henk Visscher
De Focus C MAX is keurig, praktisch en reëel geprijsd, maar geen opvallende verschijning. Foto RD, Henk Visscher

Beter en slimmer. Dat zijn zo’n beetje de kwalificaties waaraan een nieuwkomer moet voldoen, wil er ook maar een beetje uitzicht op succes zijn. Hoewel de markt voor middenklasse-mpv’s nog altijd groeit, zijn de kaarten inmiddels wel grotendeels verdeeld. Renault was met de Scénic de eerste en heeft met deze auto nog altijd een bestseller in huis. De Opel Zafira was de eerste die standaard over zeven zitplaatsen beschikte en wist daarmee vaders van een bovengemiddeld aantal kinderen en vaders van kinderen op voetbal en hockey voor zich te winnen.

Alles wat daarna kwam, was óf Japans en daardoor sowieso minder succesvol óf domweg minder onderscheidend. En dan heb je nog de echte laatkomers. Zoals Volkswagen die pas dit jaar met de Touran op de proppen kwam. Een prima auto die niet goed of goedkoop genoeg is om het Renault en Opel echt moeilijk te maken. Welke kansen heeft hekkensluiter Focus C-MAX?

Beter en slimmer. Dat moest en zou de Focus C-MAX zijn. Minstens zo goed als de tweede generatie Renault Scénic en eigenlijk nog beter. Ford gaf de Focus C-MAX een dynamisch maar functioneel koetswerk. Naast de nieuwe Ford ogen de Zafira en de Touran als hoekige bestelwagens. De C-MAX is lager en langer, waardoor de auto optisch het midden houdt tussen een wagon en een hatchback. Een opvallende auto is het evenwel niet. De Focus C-MAX is minder frivool gelijnd dan de Focus die volgend jaar wordt opgevolgd door een nieuwe generatie. De C-MAX staat alvast wel op de bodemplaat die voor de nieuwe Focus gebruikt zal worden en die verder gedeeld wordt met de Mazda3 en de Volvo S40.

Ford zet zwaar in op dieselmotoren. De C-MAX is leverbaar met twee benzinegestookte krachtbronnen en met twee dieselmotoren. De kleinste daarvan is de 80 kW/109 pk sterke 1.6 liter TDCi, die overigens nog even op zich laat wachten, evenals de kleinste benzinemotor. De meest krachtige dieselmotor is de 2.0 liter viercilinder zestienkleps common rail turbodiesel, die een maximumvermogen van 100 kW/136 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Met deze krachtbron onder de motorkap beschikt de bestuurder automatisch over de meest snelle C-MAX.

De sprint vanuit stilstand vergt 9,6 seconden en de Duitser stoomt op verzoek door naar 200 km/u. Over de prestaties is er dan ook niets te klagen. De motor is soepel en sterk en bezorgt de C-MAX een levendig karakter. Jammer genoeg laat de diesel dat weten. Vooral wanneer het mechaniek niet op bedrijfstemperatuur is, ratelt de zestienklepper er lustig op los. Eenmaal warm en op een constante snelheid neemt het motorgeluid sterk af. Dan valt helaas wel op dat de C-MAX bovengemiddeld last heeft van windgeruis rondom de A-stijlen. Behalve snel is de C-MAX 2.0 TDCi ook spaarzaam. Gemiddeld verdween er elke 16,2 kilometer een liter dieselolie uit de tank en dat is prima.

Dynamiek is gelukkig niet alleen afhankelijk van een krachtige machine onder de kap. Besturing en onderstel zijn daarin allesbepalend. Ford heeft een reputatie hoog te houden als het gaat om strak sturende en duidelijk communicerende middenklassers. Het mpv-concept leent zich niet bepaald voor de ontwikkeling van een auto die aan een dergelijke beschrijving voldoet. Ford is er evenwel in geslaagd om de concurrentie op dit vlak overtuigend op achterstand te zetten.

De Ford C-MAX is comfortabel en communicatief tegelijk. De auto helt in bochten niet noemenswaardig over en voelt zelfverzekerd aan. De besturing is direct en prettig bekrachtigd. Ook de handgeschakelde zesversnellingsbak beantwoord aan de dynamische aspiraties van de Duitser. De pook is geïntegreerd in het dashboard en laat zich met korte slagen trefzeker bedienen.

Ford heeft bij de ontwikkeling van het interieur van de C-MAX goed naar de concurrentie gekeken. Uiteindelijk heeft Ford de keuze gemaakt om de auto niet met zeven zitplaatsen te ontwikkelen. De auto is prettig ingericht voor vijf en uiterst comfortabel voor vier volwassenen met hun bagage. De middelste stoel achterin kan namelijk eenvoudig separaat naar achteren geschoven worden zodat de stoelen aan weerszijden over een rail deels naar achteren en deels naar elkaar toe geschoven kunnen worden. Dat levert behalve extra beenruimte vooral veel bewegingsvrijheid op. En er blijft nog genoeg bagageruimte over.

Een bestuurder zit ook prima. Niet te hoog zodat je niet door het ’busjesgevoel’ overweldigd wordt. En op lekker stevige en goed verstelbare voorstoelen. Het dashboard is strak en overzichtelijk ingedeeld. De afwerking van het geheel is prima. Net als de hoeveelheid opbergvakken en uitsparingen die ruimte bieden aan milkshakes, telefoons en zonnebrillen.

De Ford Focus C-MAX is geen opvallende verschijning. De keurige, praktische en reëel geprijsde Duitser toont zijn kwaliteiten pas wanneer je met hem op stap gaat. De huisvader met een zwak voor autorijden kan in dit segment gewoon niet om de Focus C-MAX heen.

Techniek
Cilinderinhoud: 1998 cc; maximumvermogen: 100 kW/136 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 320 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/u: 9,6 seconden; topsnelheid: 200 km/h;

Maten en gewicht
Lengte: 4333 mm; breedte: 1825 mm; hoogte: 1595 mm; wielbasis: 2640 mm; gewicht: 1506 kilogram; inhoud bagageruimte: 550-1620 liter; brandstoftank: 53 liter;

Ford Focus C-MAX 2.0 TDCi Trend: 28.495 euro

Waardering
Plus: besturing, onderstel, interieur

Min: geluidsniveau, geen zeven zitplaatsen mogelijk

Alternatieven

Opel Zafira: 27.595 euro
De Opel is inmiddels de oudgediende van dit kwartet. Als enige standaard voorzien van zeven zitplaatsen en mede daardoor nog altijd mateloos populair. Een en ander kan niet wegnemen dat de Zafira te midden van de modernere uitdagers wat bleekjes wegtrekt. Er is echter een nieuwe Zafira in de maak.

Renault Scénic: 27.895 euro
Alweer de tweede generatie van een onvervalst succesnummer. De nieuwe rijdt stukken beter dan zijn voorganger en ziet er ook veel vlotter uit. Volgend jaar volgt een zogenaamde Grand Scénic die over zeven zitplaatsen beschikt.

VW Touran: 27.695 euro
De VW Touran lijkt op een te heet gewassen Caravelle, de luxe personenuitvoering van werkpaard Transporter. De Touran is fraai afgewerkt, rijdt heel behoorlijk en is lekker ruim. Echt boven het maaiveld uitsteken doet de Touran helaas niet. Afgezien van de prijs dan.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer