Kerk & religie

Mark Driscoll biedt excuses aan, stopt met sociale media

De calvinistische voorganger Mark Driscoll van de Mars Hill Church in Seattle heeft in een brief aan zijn gemeente zijn excuses aangeboden voor recente ophef, onder meer rondom zijn boek “Real Marriage”.

Redactie digitale media
18 March 2014 10:24Gewijzigd op 15 November 2020 09:27
Driscoll. Foto Will Foster
Driscoll. Foto Will Foster

Dat schrijven diverse Amerikaanse media, waaronder de Washington Post en Christianity Today.

Mars Hill huurde een marketingbedrijf in, betaalde ruim 200.000 dollar voor een agressieve campagne rondom het boek en bestelde zelf duizenden exemplaren. Dankzij de campagne kwam het boek in januari 2012 een week lang bovenaan de bestsellerlijst van de New York Times terecht.

In de brief, die uitlekte via Reddit, biedt Driscoll zijn verontschuldigingen aan voor de aanpak. „Ik zal deze strategie nooit meer gebruiken.” Driscoll schrijft verder dat hij zijn uitgever heeft gevraagd de status van “Nr.1 New York Times bestseller” niet langer te gebruiken in zijn publicaties.

Driscoll lag eerder onder vuur vanwege beschuldigingen van plagiaat in zijn boeken. Mars Hill Church wil niet op de brief reageren, omdat het om „privécommunicatie” zou gaan.

In de brief schrijft Driscoll verder dat hij een nieuwe visie op zijn roeping heeft ontvangen. „God heeft me ervan overtuigd dat mijn dagen als ‘boze, jonge profeet’ voorbij zijn. Het is nu tijd voor de behulpzame, spirituele vader.”

De predikant wil zijn status als ‘beroemde dominee’ achter zich laten en zich meer richten op zijn gemeente. „Ik kan niet tegelijkertijd beroemdheid en predikant zijn. Ik ben blij dat ik het eerste kan opgeven om me te richten op het tweede.”

Driscoll schrijft dat hij daarom de rest van het jaar niet meer actief zal zijn op sociale media. „Die kunnen afleiden van mijn gezin en mijn gemeente. Dat is op dit moment niet vruchtbaar of behulpzaam. Aan het eind van het jaar zal ik in overleg met de kerkleiding bepalen of en wanneer ik terugkeer op sociale media.” Vorig jaar bleken Driscoll en zijn kerk nog hoog te scoren op een lijst van best presterende kerken op sociale media.

Onder leiding van Driscoll groeide Mars Hill Church uit tot een megakerk met 15 locaties. Zo’n 13.000 mensen bezoeken wekelijks de diensten.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer