Politiek

Sneller hulp bij in- en uitstappen van trein

DEN HAAG (ANP). Treinreizigers die hulp nodig hebben bij het in- en uitstappen, kunnen die vanaf 1 januari een uur van tevoren telefonisch aanvragen bij de NS. Nu moeten zij nog drie uur voor vertrek van de trein melden dat ze assistentie wensen.

17 March 2014 15:35Gewijzigd op 15 November 2020 09:26

Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) heeft dat maandag bekendgemaakt tijdens een treinreis met mensen met een visuele en motorische beperking. „Ook mensen die slecht zien, horen, of slecht ter been zijn, moeten op een prettige manier met het openbaar vervoer kunnen reizen. Ik wil dat belemmeringen voor hen zo veel mogelijk worden weggenomen”, zei Mansveld.

In totaal kan op 94 stations gebruik worden gemaakt van hulp bij het in- en uitstappen.

Vorig jaar zijn opnieuw meer treinen en stations aangepast voor reizigers met een functiebeperking. Op zes stations heeft ProRail liften geplaatst en op 31 stations hellingbanen. Ook is de hoogte van de perrons op 19 stations aangepast, zodat reizigers gemakkelijker de trein kunnen in- en uitstappen.

Dit jaar voorziet ProRail alle stations van minimaal één scherm met een overzicht van de eerst vertrekkende treinen. De piepjes die reizigers horen bij het in- en uitchecken met de ov-chipkaart, worden in 2014 bij alle vervoerders hetzelfde. Ook wordt de herkenbaarheid van de in- en uitcheckpalen verbeterd.

De maatregelen die NS en ProRail nemen, moeten ertoe leiden dat het spoor uiterlijk per 2030 toegankelijk is voor alle reizigers. Mansveld heeft hiervoor 666 miljoen euro uitgetrokken.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer