Economie

ING stelt omstreden proef voorlopig uit

AMSTERDAM (ANP). De proef van ING om klantgegevens te gebruiken voor commerciële doeleinden, gaat voorlopig niet door. Dat stelt Nick Jue, directeur van ING Nederland, maandag in een open brief aan zijn klanten, waarin hij excuses aanbiedt voor de ontstane onrust over de omstreden proef.

17 March 2014 12:07Gewijzigd op 15 November 2020 09:26
Hoofdkantoor ING. beeld ANP
Hoofdkantoor ING. beeld ANP

Wij zullen in gesprek met klanten, toezichthouders, privacy-organisaties en consumentenorganisaties bepalen of en hoe we verder gaan. Aangezien we de tijd willen nemen om zorgvuldig met alle partijen, en vooral onze klanten in gesprek te gaan, zal er voorlopig geen proef plaatsvinden”, aldus Jue.

De directeur zegt dat de bank vorige week in een interview, waarin de proef werd aangekondigd, „niet duidelijk genoeg is geweest” over het gevoelige onderwerp. „Hierdoor hebben wij veel bezorgde reacties van onze klanten ontvangen. Deze reacties maken duidelijk dat er veel vragen en zorgen zijn over de bescherming van klantgegevens. En dat spijt mij zeer. Ik bied u dan ook allereerst mijn excuses aan voor de ontstane onduidelijkheid en de onrust waartoe dit heeft geleid”, zegt de directeur.

Jue benadrukt dat de individuele klant- en transactiegegevens niet door ING met derden zullen worden gedeeld of verkocht. „De proef die in Het Financieele Dagblad werd genoemd was bedoeld om klanten te helpen met hun persoonlijke geldzaken en voor hen besparingen te realiseren. Het doel is nadrukkelijk niet om informatie over transacties met externe bedrijven te delen en daarmee commercieel te gebruiken.”

Het plan van ING oogstte vorige week een storm van kritiek vanuit de politiek, toezichthouders, de Consumentenbond en klanten van de bank.

De Consumentenbond noemt het goed nieuws dat het plan nu is uitgesteld. „We hopen natuurlijk dat het helemaal van de baan is. ,Hier is zoveel verwarring en onrust over ontstaan, heel slecht voor het vertrouwen”, zegt een woordvoerster. „Laat ze nou eerst eens zorgen dat de bancaire dienstverlening op orde komt, daar valt nog heel veel te verbeteren.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer