MH370: sinds koerswijziging spoorloos
KUALA LUMPUR (ANP). Acht dagen nadat vlucht MH370 van Malaysia Airlines van de radar verdween, is er nog steeds geen spoor van het vermiste toestel met 239 inzittenden. De feiten op een rij.
Waar is het vliegtuig voor het laatst gezien?
De Boeing 777 vertrok op zaterdag 8 maart om 00.41 uur vanaf de luchthaven van Kuala Lumpur richting Beijing. Na vertrek sprak de bemanning nog met de luchtverkeersleiding, maar om 01:20 was de kist van de radar verdwenen. Het toestel vloog eerst de geplande route naar het noordoosten en keerde na ongeveer een uur terug. Boven de westkust van Maleisië maakte het vliegtuig een bocht naar het noordwesten.
Hoe ging het contact met het toestel verloren?
Vlak voordat het toestel van koers afweek, heeft iemand de communicatieapparatuur en de transponder afgezet. Desondanks bleef het niet geheel onopgemerkt: satellieten zouden nog 5 uur lang signalen over snelheid en hoogte hebben opgevangen en motorfabrikant Rolls Royce zou nog een tijdlang motorgegevens hebben ontvangen. Dat is echter niet bevestigd.
Waar kan het toestel naartoe zijn gegaan?
Autoriteiten hebben op basis van satellietdata twee mogelijke routes (corridors) aangegeven waarlangs het toestel kan zijn gevlogen. De ene route ligt ten noorden van Thailand naar Kazachstan en de andere van Zuid-Indonesië naar de Zuid-Indische Oceaan. Volgens persbureaus Reuters en Bloomberg is het laatste signaal opgepikt toen het toestel boven de Indische Oceaan vloog, zo’n 1600 kilometer ten westen van de Australische westkust. Dat zou overeenkomen met de zuidelijke route.
Wat kan er met het vliegtuig zijn gebeurd?
Omdat de Boeing ineens van koers veranderde, behoort een kaping tot de mogelijkheden, maar in theorie kan dat ook een keuze van de piloot of copiloot zijn. Sowieso kan het toestel (bewust of door brandstofgebrek) als geheel of na een explosie zijn neergestort. Theoretisch is het mogelijk dat het toestel nog bestaat en ergens is geland voor later gebruik, maar dat scenario vereist een haast onmogelijk goede voorbereiding.
Wat gebeurt er nu?
Vliegtuigen en schepen zoeken in een enorm gebied dat loopt van Centraal-Azië tot het zuidelijke deel van de Indische Oceaan, naar het toestel. 25 landen die veelal op de mogelijke route liggen zijn om hulp gevraagd. Daarnaast worden ook alle passagiers, bemanningsleden en grondpersoneel uitgebreid gescreend. De huizen van de piloot en copiloot zijn doorzocht en daarbij is ook een vluchtsimulator in beslag genomen die mogelijk meer duidelijkheid biedt.