Belgische luchtmacht schrikt van bericht over roestende helikopters
In België wordt al gesproken over ”De vliegende Fyra”: de acht NH-90-helikopters die het land heeft aangekocht, zijn niet bestand tegen de zoute zeelucht. De toestellen gaan er van roesten.
Verschillende Belgische media brengen vrijdag het bericht dat luchtmachtbronnen aan de bel hebben getrokken na publicaties in Nederland en Frankrijk, die al over de NH-90-heli’s beschikken.
In Nederland blijkt de militaire helikopter (er zijn er al elf geleverd, van een bestelling van twintig) te kampen met „bovenmatige corrosie en slijtage”, zo liet minister Jeanine Hennis-Plasschaert van Defensie eerder deze week aan de Tweede Kamer weten. De gebreken kwamen boven water na inzet van de helikopter tijdens de antipiraterijmissie voor de kust van Somalië en bij inzet in de Cariben. Uit eerste onderzoek blijkt het „vooral te worden veroorzaakt door ontwerpfouten, assemblagefouten en incomplete onderhoudsinstructies”. Hennis noemde het project vorig jaar een hoofdpijndossier.
Het Nationaal Lucht- en Ruimtevaart Laboratorium (NLR) onderzoekt de problemen. Verder kijkt Defensie wat de gevolgen zijn voor onder meer de komst van de laatste 9 helikopters, de opleiding en de beschikbaarheid voor operaties. Eind april verwacht Hennis meer zicht te hebben op aard en omvang van de problemen.
In België moet de NH-90 de verouderde Seakings aan de kust gaan vervangen. Het land telt bijna 400 miljoen euro neer voor een nieuwe helikopter. België bestelde er acht.
Saillant detail: de productie van de helikopter is voor een deel in handen van Agusta Westland, een zusterbedrijf van de Italiaanse Fyra-producent AnsaldoBreda. Met de Fyra ontstonden vorig jaar grote problemen door technische mankementen.