Kiezer steekt licht op bij lokale media
AMSTERDAM (ANP). Lokale media zijn voor veel kiezers de belangrijkste bron van informatie voor de gemeenteraadsverkiezingen, die over een week worden gehouden. Om tot een keuze te komen volgt bijna de helft van hen (46 procent) de gemeentepolitiek in de plaatselijke krant, via de lokale radio of de tv. Dat blijkt uit een peiling van onderzoeksbureau Ipsos.
Een kwart van de ondervraagden vult de lokale stemwijzer in om zijn keuze te bepalen. Vrouwen doen dat vaker (29 procent) dan mannen (22 procent). Nog eens 16 procent leest de partijprogramma’s.
Opvallend is volgens Ipsos het lage aantal kiezers dat zich wat aantrekt van campagneactiviteiten van landelijke partijen. Slechts 2 procent van de kiezers laat zich hoofdzakelijk hierdoor informeren. Campagneactiviteiten van lokale partijen worden door 11 procent van de ondervraagden gevolgd.
Ondanks de bredere inzet van sociale media door lokale politici, blijft dit kanaal achter als het gaat om informatievoorziening van de kiezer. Maar 8 procent zegt lokale politici te volgen op Facebook of Twitter.
Via de Politieke Barometer peilt Ipsos de meningen onder een representatieve steekproef van rond de 1000 stemgerechtigde Nederlanders per meting.