Tram tussen Den Haag en vliegveld Rotterdam
DEN HAAG/ROTTERDAM (ANP). Reizigers kunnen over een paar jaar misschien rechtstreeks met de tram tussen Den Haag en het vliegveld van Rotterdam reizen. De verbinding is een „concrete wens” van de Stadsregio Rotterdam en het Stadsgewest Haaglanden, maakten de beide regio’s woensdag bekend.
Als de lijn er ligt, kan iemand vanuit het centrum van Den Haag in 40 minuten tijd op het vliegveld zijn. Vanaf Rotterdam Centraal zou iemand zonder overstappen in iets meer dan een uur op het strand van Scheveningen kunnen staan.
Het is nog niet bekend hoeveel de verbinding zou kosten en wie dat bedrag zouden betalen. Volgens een Rotterdamse woordvoerder komen de kosten „wel boven de 100 miljoen euro”.
Het is ook nog niet helemaal duidelijk hoe de lijn er precies uit komt te zien. Waarschijnlijk wordt de Haagse tramlijn 1, tussen Scheveningen en Delft, doorgetrokken naar het terrein van de Delftse universiteit. Vanaf daar zou de tram langs de A13 naar het vliegveld rijden. Na het vliegveld kan de lijn misschien worden aangesloten op het Rotterdamse tramnet. In de komende jaren moeten de plannen verder worden uitgewerkt.
„Scheveningen, Den Haag, Rijswijk, de luchthaven, Rotterdam tot en met Rotterdam Zuid op één tramlijn. Daarmee wordt de regio samen sterk”, zeggen Rotterdam en Haaglanden in een gezamenlijke verklaring.
De eerste tram zou rond 2020 over het traject kunnen rijden. Dat is volgens de regio’s een „realistisch streefjaar”.
Momenteel gaan er twee bussen naar Rotterdam The Hague Airport, het vroegere Zestienhoven. Een bus vertrekt vanaf station Rotterdam Centraal en doet ongeveer 20 minuten over de rit. De andere buslijn vertrekt vanaf het nabijgelegen RandstadRail-station Meijersplein, maar rijdt onregelmatig.
Tussen Den Haag en Rotterdam is één tramverbinding, lijn E van RandstadRail. Die rijdt tussen Den Haag Centraal Station en halte Slinge in de Maasstad.