Binnenvaartkoepel in zwaar weer
ROTTERDAM. De vorming van één sterke brancheorganisatie in de binnenvaart is in zwaar weer gekomen door een bestuurscrisis bij Koninklijke Schuttevaer. Maandagmiddag stapten voorzitter Annemarie Jorritsma en vicevoorzitter Ype Dijkstra per direct op.
Schuttevaer is een van de grootste partners in de nieuwe koepel Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN), maar moet formeel nog toetreden. De twee organisaties werken al wel nauw samen. Dijkstra heeft zijn functie als vicevoorzitter van BLN nu ook neergelegd.
De crisis bij Schuttevaer is niet de eerste hobbel in de vorming van BLN. Vorig jaar ontstond er een splitsing in het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart, toen slechts een deel van de leden de overstap naar BLN wilde maken. Twee weken geleden trad BLN-voorzitter Piet IJssels, oud-burgemeester van Gorinchem, plotseling af. Hij was pas enkele maanden in functie.
Het voorzitterschap van BLN wordt voorlopig waargenomen door Roland Kortenhorst, die evenals Dijkstra vicevoorzitter was. Kortenhorst is de voormalige voorzitter van de BinnenvaartBrancheUnie (BBU), die al wel opging in BLN. Bij de BBU bracht twee jaar geleden onder meer de christelijke schippersbond CBOB de niet-identitaire belangenbehartiging onder.
Uit een persverklaring van Jorritsma en Dijkstra blijkt dat zij zich buitenspel gezet voelden, nadat een aantal regionale bestuurders van Schuttevaer eerder deze maand buiten het hoofdbestuur om in Werkendam bij elkaar was gekomen. Die vonden dat er meer vaart gezet moest worden achter de toetreding tot BLN. Jorritsma en Dijkstra noemen deze gang van zaken ondemocratisch.
De twee afgetreden bestuursleden zien de transitie in de binnenvaart niet meer slagen. „Aanvankelijk hebben wij de overtuiging gehad dat het mogelijk zou moeten zijn met de economische organisaties tot een grote, sterke, branchebrede binnenvaartvertegenwoordiging te komen. Maar in de loop van het proces hebben wij het vertrouwen daarin verloren.”
Volgens Jorritsma en Dijkstra wil de groep die in Werkendam bij elkaar kwam de zelfstandigheid van Schuttevaer „te snel, te geforceerd en onder dwang” opgeven. Ook het bestuur en de directie van BLN krijgen kritiek. Zij zouden te weinig oog hebben voor het interne proces bij Schuttevaer.
De twee hebben ook kritiek op het voormalige transitiecomité onder leiding van Arie Kraaijeveld. Dat zou „eerder tot meer dan tot minder verdeeldheid in de binnenvaart” hebben geleid. Kraaijeveld zelf twitterde maandagavond dat hij „verbaasd en verrast” is door de stap van Jorritsma en Dijkstra. De voormalige bemiddelaar wenst BLN „snelle bestuurlijke voortgang” en gelooft zelf wel in de beoogde eenheid: „Het eenduidige flottielje krijgt vorm.”
BLN heeft dinsdagmorgen de leden ingelicht. Een woordvoerster liet weten dat het bestuur op korte termijn de opengevallen plekken van IJssels en Dijkstra wil opvullen. „Wij gaan met volle kracht vooruit en hebben er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.”
Het ministerie van Infrastructuur, dat in 2011 de aanzet gaf tot de missie van Kraaijeveld, kon dinsdagmorgen nog niet reageren.