Diabetespatiëntjes communiceren met ziekenhuis via Suikerplein
DORDRECHT. Kinderen met diabetes mellitus en hun ouders kunnen sinds vorige week digitaal contact onderhouden met het Albert Schweitzer ziekenhuis in Dordrecht. Dat gebeurt via de onlinepolikliniek Suikerplein.
Gezinnen kunnen zo in de beveiligde internetomgeving contact leggen met hun behandelaars en met elkaar. Ook bevat het plein een forum, chat, blog en achtergrondinformatie over diabetes.
Suikerplein is ontwikkeld door het Radboudumc in Nijmegen, met als doel ouders en kinderen met diabetes mellitus te ondersteunen en actiever te betrekken bij hun behandeling. Het programma werd opgezet samen met het Kinder Diabetes Centrum in Nijmegen en kinderdiabetespolikliniek Diatime van het Albert Schweitzer ziekenhuis. Bij Diatime zijn bijna 200 kinderen met diabetes langdurig onder behandeling.
Diatime was het afgelopen jaar voor het Radboudumc de eerste externe testpartner van Suikerplein. In Dordrecht maakte één groep kinderen gebruik van Suikerplein, de rest bleef net zo communiceren met het ziekenhuis als voorheen. Het gebruik van Suikerplein werkte zo prettig en veilig dat begin maart alle patiënten van Diatime op deze site overgingen.
De site biedt ondersteuning in de periode tussen de consulten in. Het aantal periodieke bezoeken aan de kinderarts, verpleegkundige, psycholoog en diëtist vermindert niet. „De site is een toevoeging aan onze bestaande zorg”, legt kinderarts-endocrinoloog Theo Sas van het Albert Schweitzer ziekenhuis uit.
„Wanneer kinderen en hun ouders tussen de polibezoeken door met ons overlegden, bijvoorbeeld over hun gemeten bloedwaarden of over de instelling van de insulinepomp, gebeurde dat tot nog toe via gewone e-mail. Dat was niet erg praktisch en de informatie was niet beveiligd. Op Suikerplein hebben de kinderen en hun ouders een gebruikersnaam, een wachtwoord en een beveiligingsprocedure met een sms-code.”
Elke dag kunnen kinderen of hun ouders op de site terecht om vragen te stellen. Het behandelteam ziet dat er een vraag is binnengekomen en geeft een antwoord. „Kinderen en gezinnen kunnen ook contact leggen met andere kinderen en gezinnen, om ervaringen en tips uit te wisselen”, vertelt pedagogisch medewerker Annika van Oosterhout. „Wij lezen mee met de gesprekken en indien nodig vullen wij de informatie aan, of plaatsen er nuanceringen bij. Zo bewaken we de kwaliteit van de informatie.”
Ook instructies die de kinderen tijdens een consult krijgen, komen in de persoonlijke omgeving op Suikerplein te staan, zodat de kinderen deze altijd kunnen nalezen. Sas: „Kinderen en hun ouders hebben er een handig, veilig en gratis hulpmiddel bij gekregen. Van onze kant wordt het makkelijker en overzichtelijker om advies te geven en informatie te delen met de kinderen en hun ouders.”
Telefonisch contact met het behandelteam blijft ook mogelijk.