ING wil klantinformatie leveren aan bedrijven
AMSTERDAM (ANP). ING wil bedrijven inzicht gaan geven in het betalingsgedrag van klanten van de bank. Die bedrijven kunnen dan op hun beurt op maat gesneden advertenties aanbieden. Dat heeft Hans Hagenaars, directeur Particulieren bij ING, gezegd in een interview met Het Financieele Dagblad.
De bank heeft volgens hem een speciaal team samengesteld om de betalingen van de ING-klanten te analyseren. „ING doet het meeste betalingsverkeer in Nederland. We weten niet alleen waaraan mensen hun geld uitgeven, maar ook waar ze dat doen”, aldus Hagenaars.
ING gaat naar verwachting dit jaar al van start met een proef met enkele duizenden klanten. Als dat succesvol blijkt kan de dienst worden uitgerold naar de 4,2 miljoen klanten van ING.
De verkoop van de betalingsinformatie kan een lucratieve inkomstenbron voor ING worden, omdat adverteerders er voor zullen moeten gaan betalen. Maar de primaire reden van de nieuwe activiteit is volgens ING om de dienstverlening te verbeteren. „Een tuincentrum wil bijvoorbeeld graag weten dat je elk jaar in maart 150 euro uitgeeft aan tuinspullen. Hij kan op het juiste moment een scherp aanbod doen”, aldus de ING-directeur.
Op het gebied van privacy van klanten benadrukt ING zich aan de wet te zullen houden en dat er van te voren toestemming aan de klanten gevraagd zal worden. „ING zal nooit individueel herleidbare klantdata doorgeven aan derden en klanten kunnen erop vertrouwen dat ING uitsluitend gebruik maakt van hun persoonsgegevens wanneer dat ook is toegestaan”, meldt de bank op zijn website.
Een vergelijkbaar plan van betalingsverwerker Equens zorgde vorig jaar voor veel commotie onder consumenten. Het bedrijf besloot daarom om er van af te zien om de transactiegegevens van pinbetalingen te verkopen aan winkeliers. Equens hield wel vol dat het product „bedrijven op een integere manier - met respect voor de privacy van pashouders - adviseert”.