Dekker wil scholen beleid rond excellentie laten ontwikkelen
DEN HAAG. Leerlingen in het voortgezet onderwijs die op hun eindlijst gemiddeld een 8 of hoger scoren, krijgen in de toekomst de aantekening ”cum laude” op hun diploma. Dat schrijft staatssecretaris Dekker van Onderwijs in een voorstel dat hij maandagmorgen naar de Tweede Kamer stuurde. De bewindsman wil toptalenten in het basis- en het voortgezet onderwijs meer aandacht geven.
Het predicaat cum laude (met lof) wordt nu alleen door universiteiten en hogescholen toegekend aan studenten die op een excellent niveau afstuderen of promoveren. De bewindsman wil nu ook scholen in het voortgezet onderwijs deze mogelijkheid bieden.
Dekker vindt dat niet alleen leerlingen met achterstanden extra aandacht moeten krijgen, maar ook hoogbegaafden. De Tweede Kamer steunt dat voornemen, zo bleek enkele maanden geleden.
De staatssecretaris gaat het ook mogelijk maken dat scholen diploma’s en cijferlijsten verrijken met vermeldingen van bijzondere prestaties. Hij denkt dan onder meer aan het afronden van een of meer vakken op een hoger niveau en aan deelname aan extra activiteiten, zoals wedstrijden of talentprogramma’s.
In de brief aan de Kamer stelt Dekker verder voor dat leerlingen bepaalde vakken op een hoger niveau mogen volgen als ze dat aankunnen. De bewindsman zou het een goede zaak vinden als bijvoorbeeld leerkrachten uit het voortgezet onderwijs een paar uur per week les gaan geven aan groepjes hoogbegaafde kinderen in het basisonderwijs. Rekentalenten in het voortgezet onderwijs zouden bijvoorbeeld sneller door de exacte vakken heen kunnen lopen of kunnen instromen op een hoger niveau.
Extra aandacht voor toptalent is geen vrijblijvende zaak. De staatssecretaris vindt dat elke school beleid op dit terrein moet ontwikkelen. De onderwijsinspectie zal hierop gaan controleren.
Binnen het reformatorisch voortgezet onderwijs zijn de achterliggende jaren verscheidene initiatieven ontwikkeld om excellentie aandacht te geven. Voor de best presterende leerlingen van de gymnasia werden vwo-plusklassen ontwikkeld. Steeds meer leerlingen volgen tweetalig onderwijs (tto), waarbij een deel van de vakken in het Engels wordt aangeboden. Op de havo werd het International Business College opgezet, om leerlingen uit te dagen extra te presteren op economisch gebied. Een aantal vmbo-afdelingen doet elk jaar mee aan vakkanjerwedstrijden.
Aan het begin van dit schooljaar vroeg Dekker ook reeds aandacht voor excellentie: tijd voor toptalent. Drs. W. de Kloe, lid van het college van bestuur van het Driestar College, plaatste daarbij in een column in deze krant de kanttekening dat de staatssecretaris eenzijdig de nadruk legde op individuele ontplooiing en economische belangen.
Lees meer in Digibron