Chrysler verkoopt meer auto’s in februari
DETROIT (ANP/BLOOMBERG). De Amerikaanse autofabrikant Chrysler heeft in februari de verkopen op de Amerikaanse thuismarkt met 11 procent zien stijgen. Vooral de Jeep van de op twee na grootste autoproducent in de Verenigde Staten viel in de smaak, zo werd maandag bekend.
In totaal verkocht Chrysler afgelopen maand 154.866 auto’s, meer dan de verwachting van analisten. De verkopen van de Jeep stegen met 47 procent. Chrysler zelf schreef die stijging onder meer toe aan de strenge winter met forse sneeuwval, waardoor veel mensen besloten een stevige auto aan te schaffen.
Ook het Japanse Nissan boerde vorige maand goed in de VS, met een stijging van de verkopen met 16 procent tot ruim 115.000 auto’s. De Japanse branchegenoot Toyota Motor zag zijn verkoop echter met 4,3 procent dalen tot meer dan 159.000 wagens. Honda verkocht 7 procent minder auto’s. Bij het Zuid-Koreaanse Hyundai nam de verkoop met ruim 6 procent af.
Bij General Motors, de grootste autofabrikant van de VS, daalde de verkoop in februari met bijna 1 procent tot ruim 222.000 voertuigen. Bij Ford Motor was sprake van een verkoopdaling met 6,1 procent tot ruim 183.000 auto’s.
De Duitse luxemerken BMW en Mercedes-Benz tekenden verkoopwinsten op van 3,3 en 2,6 procent. Bij Audi nam de verkoop met slechts vier auto’s toe, maar het merk zag wel al 38 maanden op rij de verkoop stijgen. De verkoop van zustermerk Volkswagen ging echter met 14 procent omlaag.
De producent van elektrische auto’s Tesla Motors maakt geen maandelijkse verkoopcijfers in de VS bekend, maar verwacht dat de wereldwijde verkoop dit jaar met meer dan 55 procent zal groeien.
GM, Ford en Toyota verwachten ieder dat de Amerikaanse autoverkoop dit jaar op meer dan 16 miljoen uitkomt. In 2013 bedroeg de verkoop 15,6 miljoen auto’s, het beste jaar sinds 2007, aldus onderzoeker Autodata.