Campagne: Vrijwilligerswerk vormt je
”Ontdek je tweede ik”. Dat is het motto van de Stichting Ideële Reclame
(SIRE) voor een campagne die ze dinsdag lanceerde. Doel van de actie is het imago van vrijwilligerswerk te verbeteren.
Met het motto wil SIRE aangeven dat vrijwilligerswerk ieder de mogelijkheid geeft zich, naast de dagelijkse werkzaamheden, op andere gebieden te ontwikkelen. In de campagne geeft een politieagente bijvoorbeeld vrijwillig toneelles bij een theatergroep.
In de vorige vrijwilligerscampagne benadrukte SIRE dat je vrijwilligerswerk doet voor een ander. „In deze campagne gaan we uit van het tegendeel. Je doet vrijwilligerswerk ook voor jezelf. Het geeft je de mogelijkheid je op andere gebieden te ontwikkelen, je ontmoet andere mensen en het geeft voldoening”, stelde de projectleider.
Kamerlid Terpstra, huidig voorzitter van de sportkoepel NOC*NSF, gaf dinsdag het symbolische startsein voor de actie. De campagne loopt van begin december tot eind januari 2004.
Op de internetpagina www.vrijwilligerswerk.nl kunnen geïnteresseerden een test invullen die hen moet wijzen op een passende vacature. Daarnaast verschijnen er spotjes op televisie en radio en advertenties in tijdschriften en in dagbladen.
In Nederland zijn ongeveer 4 miljoen vrijwilligers actief, met name in de sectoren sport, welzijn en zorg.