Donderdag minder treinen in deel Randstad
UTRECHT (ANP). Door problemen met vier wissels op het spoor bij Den Haag en Rotterdam rijden donderdag waarschijnlijk de hele dag minder treinen op de lijnen Den Haag-Rotterdam, Den Haag-Utrecht en Rotterdam-Utrecht. Volgens een woordvoerder van ProRail duurt het herstellen van twee wissels bij Den Haag en twee bij Rotterdam naar verwachting nog tot donderdagavond.
Woensdag werd om zes uur, tijdens de avondspits, het treinverkeer bij Den Haag 10 minuten stilgelegd om te bekijken op welke sporen er treinen konden rijden en op welke sporen niet. Bij een inspectie van de wissels was eerder gebleken dat er onderdelen vervangen moesten worden. Dat leverde veel hinder op voor reizigers, ook al omdat het treinverkeer daarna slechts te dele weer kon worden opgestart.
Volgens de woordvoerder moeten reizigers rekening houden met volle treinen en grote drukte tijdens de spitsuren. Het is vergelijkbaar met de situatie die geldt tijdens winters weer, als de dienstregeling wordt uitgedund, aldus ProRail.
Treinreizigers krijgen verder het advies om donderdag de reisplanner te raadplegen om te zien welke treinen rijden. Vanwege de beperkingen van de sporen en wissels kan het zijn dat de treinen korter zijn of in een andere samenstelling rijden dan reizigers gewend zijn.
Roel Berghuis van vakbond FNV Spoor meldde eerder op de avond dat een combinatie van de wisselproblemen en stress onder personeel van ProRail Den Haag de oorzaak was dat veel reizigers strandden. Volgens hem ontstond er bij personeel van de ProRail-post Den Haag zo veel stress toen duidelijk werd dat er vier wissels met spoed gerepareerd moesten worden, dat sommigen „het bijltje erbij neergooiden”.
ProRail spreekt die lezing tegen en meent dat er sprake is van een misverstand. „De time-out van tien minuten heette officieel dat het treinverkeer even werd gestaakt”, aldus de woordvoerder. „Maar het is pertinent onjuist dat er personeel heeft gestaakt.”
De FNV vindt dat in het hele land moet worden onderzocht hoe het met de spoorwissels is gesteld. „Ik hoor iets te vaak van machinisten dat er wissels niet goed zijn. Dat zou landelijk bekeken moeten worden”, aldus Berghuis. In januari werden al 500 wissels geïnspecteerd, nadat in Hilversum een treindeel uit de rails was gelopen. Die inspectie bracht geen defecten of onveilige situaties aan het licht.
Reizigersorganisatie Rover heeft bij ProRail om opheldering gevraagd over de spoedreparaties. De reizigersvereniging vindt „de huidige overlast voor de reiziger onacceptabel”. Ook vreest Rover dat ProRail „de grip verliest op de toestand van de infrastructuur”.