„Spoedwerk werd ProRail-mensen even te veel”
DEN HAAG (ANP). Dat er woensdagavond rond Den Haag niet of nauwelijks treinen rijden, komt door een combinatie van slechte wissels en gestresst personeel van ProRail, zegt Roel Berghuis van FNV Spoor. Volgens hem ontstond er bij personeel van de ProRail-post Den Haag zo veel stress toen duidelijk werd dat er vier wissels gerepareerd moesten worden, dat sommigen het bijltje erbij neergooiden. Daardoor bleven er te weinig mensen over om het werk te doen, aldus Berghuis.
In de avondspits viel het treinverkeer rond Den haag tijdelijk helemaal uit en bij Rotterdam reden minder treinen. Inmiddels rijdt er wel weer wat materieel tussen Den Haag Centraal en Gouda en tussen Den Haag Hollands Spoor en Rotterdam. Tussen Den Haag Centraal en Hollands Spoor rijden nog geen treinen.
Eerder op de avond meldde een woordvoerder van ProRail dat bij een inspectie bleek dat bij vier wissels, twee bij Den Haag en twee bij Rotterdam, onderdelen vervangen moeten worden. Hij zei dat uit voorzorg deze wissels helemaal niet gebruikt werden. Het is niet duidelijk wanneer de onderdelen van de wissels worden vervangen en of dat woensdag nog gebeurt.
Reizigers tussen Rotterdam en Den Haag kunnen RandstadRail pakken.
De FNV vindt dat in het hele land moet worden onderzocht hoe het met de spoorwissels is gesteld. „Ik hoor iets te vaak van machinisten dat er wissels niet goed zijn. Dat zou landelijk bekeken moeten worden”, aldus Berghuis.
In januari werden al 500 wissels geïnspecteerd, nadat in Hilversum een treindeel uit de rails was gelopen. Die inspectie bracht geen defecten of onveilige situaties aan het licht. Wel zijn er uit voorzorg wissels opnieuw afgesteld en onderdelen preventief vervangen. Een uitgebreider onderzoek wordt verricht door ProRail, de Inspectie Leerbaarheid en Transport van het ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Onderzoeksraad voor Veiligheid.