Fouten bij aanleg hsl-zuid bij Breda
Bij de aanleg van de hsl-zuid en de A16 bij Breda zijn fouten gemaakt, maar deze zijn niet zo ernstig dat het werk direct vertraging oploopt.
De zogeheten afvalslakken die zijn gebruikt, zijn niet slecht voor het milieu, maar er is door lekkage verontreiniging ontstaan aan de sloten langs het traject en er zijn materialen gebruikt die niet geschikt waren.
Dit heeft minister Pronk (VROM) maandag in een brief aan de Tweede Kamer meegedeeld. GroenLinks-kamerlid Van der Steenhoven spreekt van harde conclusies, maar mist de consequenties die Pronk en collega-minister Netelenbos (Verkeer) volgens hem aan het rapport zouden moeten verbinden. Hij wil daarom nog deze week een debat met beide bewindslieden.
Vorig jaar besloot een meerderheid van de Tweede Kamer dat de slakken, korrels van verbrand huisafval, niet meer mogen worden gebruikt als zou blijken dat ze slecht zijn voor het milieu. Dit zou al gauw leiden tot een vertraging van een halfjaar. Volgens de inspectie van het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer (VROM) is er met deze slakken echter niets mis.
Het probleem zit hem in de afdichting van de slakken, aldus de inspectie. Deze is niet goed of wordt te laat aangelegd, waardoor metalen weglekken naar de sloten die langs het tracé lopen. Het grondwater wordt er niet door vervuild.
Ook zijn er fouten gemaakt bij de berekening van het grondwaterpeil. Hierdoor bestaat de kans dat er alsnog vervuiling van het grondwater optreedt. Verder blijkt een funderingsmateriaal dat bij de aanleg van de hsl en de A16 wordt gebruikt, te zijn gekeurd door een bedrijf dat daartoe niet is bevoegd, en heeft de aannemer het zogeheten menggranulaat gebruikt bij de aanleg van tijdelijke op- en afritten. Dit is daarvoor niet geschikt, aldus de inspectie. Hierdoor moeten de op- en afritten over twee jaar weer worden opgebroken om het weg te halen.