Ontslagen bij Libelle en Margriet
AMSTERDAM (ANP). Bij het tijdschrift Libelle verdwijnen komend jaar ongeveer tien banen. Bij Margriet gaan circa zes banen verloren, liet een woordvoerster van mediabedrijf Sanoma vrijdag weten.
Libelle gaat de redactie inkrimpen van 37,5 naar 28 arbeidsplaatsen. Bij Margriet gaat de redactie terug naar 19 voltijdplekken. De ontslagen vallen op alle afdelingen, zowel bij het schrijvend personeel als de vormgevers.
Beide damesbladen krijgen een ‘rompredactie’, waarbij alle redacteurfuncties komen te vervallen. Daarvoor komen nieuwe functies in de plaats, zoals die van ‘producer’ en ‘coördinator’.
Volgens journalistenvereniging NVJ raken veel meer medewerkers hun baan kwijt. „Bij Libelle verdwijnen 20 voltijdsbanen en bij Margriet 12. Een deel van de ontslagen medewerkers kan producer of coördinator worden, maar daar moeten ze wel voor solliciteren.” Ook vraagt de NVJ zich af hoe de bladen met zo’n kleine bezetting én de kwaliteit kunnen verbeteren, én digitaal bezig kunnen zijn én nieuwe producten kunnen ontwikkelen.
Sanoma maakte in oktober bekend afscheid te nemen van een groot aantal titels, waarbij 500 banen zouden verdwijnen. De tijdschriftenuitgever zou doorgaan met een aantal ‘focusmerken’, waaronder Libelle en Margriet.
„Met de reorganisatie bij Libelle en Margriet bereiden we ons voor op de toekomst”, verklaart de woordvoerster. „We merken dat de focusmerken ook onder druk staan.” Tijdschriften hebben te kampen met dalende oplages en minder advertentie-inkomsten. De inkrimping van de redacties is een van de maatregelen om „een winstgevende printorganisatie” blijven.
Het vrouwenblad Libelle, dat 80 jaar bestaat, is een van de ‘kroonjuwelen’ van Sanoma. Naast Margriet behoren ook titels als Viva, Flair en Donald Duck behoren tot de zogenoemde focusmerken.