Treinen op tijd, maar klachten nemen toe
DEN HAAG (ANP). Treinreizigers zijn steeds minder tevreden over het al of niet op tijd rijden van NS-treinen. Voor het vierde achtereenvolgende jaar is de tevredenheid afgenomen, zo blijkt uit de jaarlijkse meting door Locov, waarin diverse consumentenorganisaties zijn verenigd.
Nog maar 47 procent van de treinreizigers gaf de NS in 2013 een 7 of hoger voor punctualiteit. In 2009 was dat nog 56 procent. Vooral in het 4e kwartaal vierde ontevredenheid hoogtij: terwijl er amper sprake was van winterse problemen op het spoor, gaf maar 42 procent een 7 of hoger. Volgens Locov komt dat door een opeenstapeling van sein- en wisselstoringen en treinenuitval door werkzaamheden, waarbij vervangend vervoer soms slecht geregeld was.
Overigens reed in 2013 het grootste deel van de treinen op tijd, met een marge van 3 tot 5 minuten. De NS scoort op dat punt niet veel beter of slechter dan voorgaande jaren, zo blijkt uit metingen van ProRail.
Er gaat trouwens ook veel goed bij NS, constateert Locov. Reizigers zijn steeds beter te spreken over de reinheid van de treinen en perrons. Bijna 60 procent geeft daarvoor een 7 of hoger. Verder groeit de waardering voor de informatie die de NS geeft als het treinverkeer ontregeld is. En ook voelen reizigers zich steeds veiliger in treinen en op stations.
De NS gaat de komende jaren meer materieel inzetten en gaat ook meer doen om de punctualiteit te verbeteren. „Hierbij staat de reiziger op plek 1, 2 en 3”, aldus NS-topman Timo Huges vrijdag bij de presentatie van de jaarcijfers. Het voornemen valt in goede aarde bij de Maatschappij Voor Beter OV, al vraagt de reizigersvereniging zich wel af hoe de NS de verbetering wil bereiken terwijl ze tegelijk moet bezuinigen.