Economie

NS lijdt tientallen miljoenen verlies

UTRECHT (ANP). De Nederlandse Spoorwegen (NS) kijken terug op een financieel zwaar jaar. De spoorvervoerder leed vorig jaar een verlies van 43 miljoen euro, vooral door forse voorzieningen en afschrijvingen op de uit de dienst gehaalde Fyra-treinen. De NS maakte de jaarcijfers vrijdag bekend.

14 February 2014 10:36Gewijzigd op 15 November 2020 08:50
Foto ANP
Foto ANP

In 2012 noteerde het spoorbedrijf nog een winst van 263 miljoen door enkele grote eenmalige meevallers. De omzet bleef met 4,6 miljard op hetzelfde niveau als in 2012. De opbrengsten uit reizigersvervoer namen nog iets toe. Omdat in 2012 en 2013 niet alle met de overheid afgesproken doelstellingen volledig gehaald werden, zegt de NS nog een boete te verwachten van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Ondanks de onzekere externe omstandigheden verwacht de NS voor 2014 weer een positief resultaat.

Het debacle met de ondeugdelijk gebleken Fyra-treinen was ingrijpend voor reizigers en NS, zegt het spoorbedrijf. „2013 was voor NS een jaar van confrontatie. Wij konden de reizigers tussen Nederland en België niet de dienstverlening bieden die we wilden”, aldus president-directeur Timo Huges in een toelichting.

De NS besloot in 2013 definitief de Fyra-treinen van Italiaanse makelij wegens aanhoudende mankementen niet meer in te zetten. Het bedrijf schreef vorig jaar 125 miljoen euro af op dit materieel. Afhankelijk van het verloop van de juridische procedures met leverancier AnsaldoBreda kan hier de komende jaren nog maximaal 175 miljoen aan afschrijvingen bijkomen, blijkt uit het jaarverslag.

Aanscherping van de strategie ziet de NS nu als noodzakelijk. „NS presteert gemiddeld goed, maar als we de reiziger echt centraal stellen is gemiddeld goed niet langer goed genoeg”, aldus Huges. NS legt de komende jaren daarom de focus op Nederland en het verder verbeteren van de operationele prestaties op het Nederlandse spoor. „Hierbij staat de reiziger op plek 1,2 en 3 en moeten wij het iedere dag een stapje beter doen.”

Verder is NS eerder al een programma gestart dat diensten als ICT, financiën en inkoop slagvaardiger en efficiënter maakt en tot een besparing van jaarlijks 100 miljoen euro moet leiden.

In 2013 liep de stiptheid van de treinen iets terug. Reden in 2012 nog 94,2 procent van de treinen op tijd, vorig jaar was dit 93,6 procent. Dat is nog net boven de met de overheid afgesproken norm (93 procent). Het bedrijf noemt dit „in het licht van de ingebruikname van de Hanzelijn, seizoensinvloeden, werkzaamheden aan stations en diverse verstoringen, een in internationaal perspectief goede prestatie”.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer