Economie

PepsiCo verkoopt meer snacks

PURCHASE (ANP). PepsiCo heeft de winst in het laatste kwartaal van 2013 met 5 procent weten te verhogen. Het bedrijf profiteerde van kostenbesparingen en een aantrekkende verkoop van chips en snacks. PepsiCo is behalve de maker van Pepsi-cola onder meer ook de eigenaar van de chipsmerken Lay’s en Dorito’s, de sappen van Tropicana en ontbijtgranen en repen van Quaker Oats.

13 February 2014 14:08Gewijzigd op 15 November 2020 08:48

De nettowinst van het concern kwam uit op ruim 1,7 miljard dollar (1,24 miljard euro), zo werd donderdag gemeld. De omzet steeg licht tot ruim 20 miljard dollar. Pepsi verkocht 3 procent meer snacks dan een jaar eerder en zag de verkopen van frisdrank met 1 procent stijgen. De resultaten lagen iets boven de verwachting van analisten.

PepsiCo meldde donderdag verder het dividend met 15 procent te verhogen en zijn aandeleninkoopprogramma uit te breiden tot circa 5 miljard dollar in 2014.

Verder gaat de onderneming haar kostenbesparingsprogramma, dat tot doel had om in de periode 2012 tot en met 2014 jaarlijks 1 miljard dollar aan besparingen op te leveren, verlengen tot en met 2019. Ook in de komende jaren wil PepsiCo ieder jaar 1 miljard dollar van de kosten afhalen.

Over heel 2013 steeg de omzet met 1 procent, waarbij valutaschommelingen een negatief effect hadden. De operationele winst, berekend tegen constante wisselkoersen, steeg met 6 procent.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer