PepsiCo verkoopt meer snacks
PURCHASE (ANP). PepsiCo heeft de winst in het laatste kwartaal van 2013 met 5 procent weten te verhogen. Het bedrijf profiteerde van kostenbesparingen en een aantrekkende verkoop van chips en snacks. PepsiCo is behalve de maker van Pepsi-cola onder meer ook de eigenaar van de chipsmerken Lay’s en Dorito’s, de sappen van Tropicana en ontbijtgranen en repen van Quaker Oats.
De nettowinst van het concern kwam uit op ruim 1,7 miljard dollar (1,24 miljard euro), zo werd donderdag gemeld. De omzet steeg licht tot ruim 20 miljard dollar. Pepsi verkocht 3 procent meer snacks dan een jaar eerder en zag de verkopen van frisdrank met 1 procent stijgen. De resultaten lagen iets boven de verwachting van analisten.
PepsiCo meldde donderdag verder het dividend met 15 procent te verhogen en zijn aandeleninkoopprogramma uit te breiden tot circa 5 miljard dollar in 2014.
Verder gaat de onderneming haar kostenbesparingsprogramma, dat tot doel had om in de periode 2012 tot en met 2014 jaarlijks 1 miljard dollar aan besparingen op te leveren, verlengen tot en met 2019. Ook in de komende jaren wil PepsiCo ieder jaar 1 miljard dollar van de kosten afhalen.
Over heel 2013 steeg de omzet met 1 procent, waarbij valutaschommelingen een negatief effect hadden. De operationele winst, berekend tegen constante wisselkoersen, steeg met 6 procent.