Economie

Valutaeffecten drukken omzetgroei L’Oréal

PARIJS (ANP). De Franse cosmeticamaker L’Oréal heeft de omzet vorig jaar met 2,3 procent zien stijgen tot bijna 23 miljard euro. De omzetstijging werd flink gedrukt door ongunstige wisselkoerseffecten. Daarvoor gecorrigeerd was sprake van 6 procent groei. Dat maakte het bedrijf maandag bekend.

10 February 2014 21:01Gewijzigd op 15 November 2020 08:44

L’Oréal boekte een operationele winst van 3,9 miljard euro. Onder de streep hield het bedrijf 3,1 miljard euro over. Beide winstcijfers liggen een kleine 5 procent hoger dan in 2012. De marges waren bovendien de hoogste die het bedrijf ooit wist te behalen.

Daarnaast wist L’Oreal zijn positie wereldwijd verder te versterken door sterker te groeien dan de markt. Hoewel het economisch klimaat onzeker blijft, „vooral op het monetaire front”, ziet L’Oréal 2014 met vertrouwen tegemoet, zei topman Jean-Paul Agon in een toelichting.

In het vierde kwartaal behaalde L’Oréal een groei, gecorrigeerd voor valutaschommelingen en veranderingen van het productaanbod, van 5,4 procent. Dat is meer dan de 4,7 procent waar door persbureau Bloomberg gepolste analisten gemiddeld op rekenden. Ook de winst voldeed aan de verwachtingen.

L’Oréal is voor 29 procent in handen van Nestlé. Afgelopen weekeinde meldde Bloomberg dat het Zwitserse voedingsmiddelenconcern van dat belang af wil. Topman Agon liet onlangs al doorschemeren dat L’Oréal zelf geld genoeg heeft om zijn op een na grootste aandeelhouder - na de familie Bettencourt - uit te kopen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer