Consumentenbond: sms–en is te duur
Het verzenden van tekstberichten via de mobiele telefoon (sms–en) is in Nederland veel te duur. Dat stelde de Consumentenbond maandag op basis van Europees onderzoek. In Europa betalen Nederlanders het meest voor hun sms–berichten.
Een Nederlandse abonnementhouder betaalt gemiddeld 21 eurocent voor een sms’je. Klanten met een beltegoedkaart betalen gemiddeld 1 cent meer. In de rest van Europa betaalt de consument gemiddeld 15 eurocent voor een sms’je.
„Veel te duur", luidt het oordeel van een woordvoerster van de Consumentenbond over de Nederlandse prijzen van tekstberichten. „De reële kostprijs van een sms’je is 2 eurocent. We begrijpen niet waarom het sms–en zo duur blijft, terwijl steeds meer mensen berichten versturen."
Volgens de aanbieders van mobiele telefonie kost een sms’je meer dan de 2 cent die de Consumentenbond noemt. „Dit geeft een scheve verhouding. Een sms is meer dan enkel data die verstuurd worden, we moeten ook het netwerk onderhouden, personeel betalen en ga zo maar door", aldus een woordvoerster van telecomaanbieder Orange.
Marktleider KPN noemt de prijs voor sms–berichten ’marktconform’. „Het staat de Consumentenbond vrij om deze uitspraken te doen. Maar gezien de grote belangstelling voor het verzenden van sms–jes vinden wij het een redelijke prijs", zo liet een woorvoerder van KPN weten.
De Consumentenbond meent dat er sprake is van „een gezamenlijke machtspositie" van de aanbieders van mobiele telefonie. De bond heeft post– en telecomtoezichthouder Opta en de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) maandag opgeroepen maatregelen te nemen.
De NMa wil eerst een brief met onderbouwing van de Consumentenbond zien voordat ze inhoudelijk kan reageren. „Gewoonlijk neemt Opta het voortouw bij telecomzaken. Waar nodig, en indien mogelijk, werken we samen", zegt een NMa–woordvoerster.
Opta laat echter weten dat ze geen bevoegdheden heeft om in te grijpen op het gebied van sms–jes. „Het is wel een goed onderzoek van de Consumentenbond", liet een woordvoerder weten. Hij vindt het goed dat consumenten zich steeds bewuster worden voor welke operator ze kiezen. „De kosten voor het versturen van tekstberichten maken ook deel uit van die keuze."
De Consumentenbond baseert zich op onderzoek van de Franse consumentenorganisatie UFC Que Choisir, dat vorige maand is afgerond. „We hebben deze informatie gecheckt", zegt de voorlichter.
De belangenorganisatie erkent dat consumenten die bundels hebben, goedkoper uit zijn. Abonnementhouders zijn dan gemiddeld 11 eurocent per sms’je kwijt. Gebruikers van prepaidkaarten betalen gemiddeld 13 eurocent. „Maar bij verreweg de meeste aanbieders van telefonie is het niet mogelijk om te sms–en met een prepaidbundel", stelt de woordvoerster van de Consumentenbond.