Politiek

Makkelijker vergoeding bij vertraagd vliegtuig

STRAATSBURG (ANP). Het moet makkelijker worden voor passagiers om compensatie te krijgen bij een vertraging of uitval van vluchten. Dat wil het Europees Parlement, dat woensdag in Straatsburg hierover stemde. Ook moet de algemene dienstverlening worden verbeterd.

5 February 2014 18:07Gewijzigd op 15 November 2020 08:39

Voorheen beriepen luchtvaartmaatschappijen zich op ‘bijzondere omstandigheden’ als een vlucht vertraagd of geannuleerd was en keerden zo geen compensatie uit. Gedupeerden moesten dan de gang naar de rechter maken. De nieuwe regels omschrijven duidelijk welke rechten de passagiers hebben en waaraan luchtvaartmaatschappijen moeten voldoen.

Zo stellen de Europarlementariërs dat passagiers recht hebben op 300 euro als een vlucht van minder dan 3500 kilometer - dus alle vluchten binnen Europa- meer dan 3 uur vertraagd is. Voor middellange vluchten (minder dan 6000 kilometer) zou een compensatie moeten komen van 400 euro bij een vertraging van 5 uur. Voor langeafstandsvluchten kan een passagier rekenen op 600 euro bij een vertraging van 7 uur of meer.

Het Europees Parlement wil daarnaast dat luchtvaartmaatschappijen worden verplicht om bij vertragingen eten en drinken te verzorgen en een hotel voor maximaal 5 nachten. Daarnaast mogen passagiers met een retourticket niet geweigerd worden op de terugvlucht als ze de heenreis van het ticket niet hebben gebruikt. Bovendien moet er altijd op het vliegveld een contactpersoon van de luchtvaartmaatschappij ter plekke zijn om passagiers te informeren.

De EU-lidstaten moeten nog hun positie bepalen. Daarna kunnen het Europees Parlement en de landen gaan onderhandelen.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer