Binnenvaart zoekt uitweg buiten Europa
ROTTERDAM. Minister Schultz van Haegen (Infrastructuur en Milieu) wil de binnenvaart helpen om de overcapaciteit in deze sector gedeeltelijk op te lossen door schepen te verplaatsen naar gebieden buiten Europa. Ze is daarover in gesprek met binnenvaartondernemers, banken en scheepsmakelaars.
Dat zei Schultz maandag in Rotterdam, waar ze de feestelijke start van de nieuwe brancheorganisatie Binnenvaart Logistiek Nederland (BLN) bijwoonde. „Eigenlijk is het een taak van de sector zelf maar ik help graag mee.”
De binnenvaart kampt al jaren met een overschot aan laadruimte. Daardoor staan de bevrachtingsprijzen onder druk en zijn vooral ondernemers met jonge, grote schepen in de problemen gekomen. Schepen in Europa met overheidssteun uit de vaart nemen is niet toegestaan, verklaarde Schultz. „Daarom moeten we markten aanboren buiten Europa en daar schepen heen brengen.”
Volgens Ronald Kortenhorst, vicevoorzitter van BLN, zijn de ogen vooral gericht op Zuid-Amerika. Daar zijn al enkele Nederlandse binnenvaartondernemers actief. „Brazilië is een opkomende economie en heeft grote rivieren. Daar zijn veel mogelijkheden voor de binnenvaart”, zei hij desgevraagd. Een probleem is volgens hem de gebrekkige infrastructuur in Zuid-Amerika: die moet nog worden opgebouwd. Ook moeten schepen wellicht worden aangepast, omdat ze gebouwd zijn onder Europese regelgeving.
Minister Schultz liet verder weten dat de overheid de komende periode 800 miljoen euro per jaar steekt in onderhoud en uitbreiding van de infrastructuur, zoals verbetering van havens en verdieping van kanalen. „In Twente hebben we met verladers afgesproken dat ze in 2015 per dag 350 vrachtwagens van de weg halen en de lading over water gaan vervoeren. In 2020 zijn dat 900 vrachtwagens per dag.”