Remonstranten op zoek naar nieuwe doelgroepen
UTRECHT. De Remonstrantse Broederschap denkt na over nieuwe doelgroepen die ze kan bereiken. De remonstranten willen zich niet langer uitsluitend richten op jongeren of zinzoekers, aldus algemeen secretaris Tom Mikkers vanmorgen.
„We moeten ons onder meer richten op de tweede en derde generatie kerkverlaters, met name in de leeftijdsgroep van 40 tot 60 jaar. En op mensen die zich in bestaande kerken niet goed thuis voelen”, geeft Mikkers aan. Hij baseert zich op een nieuw onderzoeksrapport van Motivaction. Hierin maakt het Amsterdamse adviesbureau op basis van doorlopend trendonderzoek een vergelijking tussen de waarden waaraan remonstranten hechten en vergelijkbare waarden die in de samenleving aanwezig zijn. Verder keek het bureau naar de drempels die mensen ervaren als zij overwegen om aansluiting te zoeken bij de remonstranten.
In januari 2013 ging onder externe leiding van oud-Kamerlid Sterk een beleidscommissie van start die moest nagaan hoe het ledental van de broederschap kon groeien. Het nu verschenen rapport maakt deel uit van het beleid dat wordt voorbereid met het oog op de algemene vergadering van de remonstranten, later dit voorjaar. Mikkers: „Je ziet heel sterk dat mensen de behoefte hebben om hun eigen verhaal te doen. En dat ze minder graag deel willen nemen aan een kerkdienst, maar liever aan een gesprekskring meedoen. Wij remonstranten hebben, net als veel traditionele kerkelijke gemeenschappen, de neiging onze traditie uit te leggen aan nieuwkomers. Dat stoot af.”
Ring
Overigens heeft de Remonstrantse Broederschap „nooit meer iets gehoord” van de gouden trouwring van de zeventiende-eeuwse theoloog Simon Episcopius, die vorig jaar juli werd gestolen, aldus woordvoerder Michel Peters vanmorgen. Wel zijn er vorig jaar twee nieuwe ringen gemaakt, voor rector Tj. Barnard en voor bijzonder hoogleraar Christa Anbeek.
Zie ook:
400 jaar oude ring theoloog Episcopius gestolen, remonstranten loven tipgeld uit
Nieuwe Arminiusring voor hoogleraar