Donkerbruine roffel van een jongensdroom
Iedere jongen droomt ervan. Porsche. De donkerbruine roffel van de motor klinkt menigeen als muziek in de oren. Vrroeemm! De 911 staat veertig jaar op z’n wielen. In Nederland is-ie groot geworden bij de rijkspolitie.
Soepel zoeft de 911 Targa over de snelweg. Een ritje in zo’n scheurijzer is adembenemend. Een dot gas en de auto spuit vooruit. De bestuurder wordt achterover gedrukt in de zwartlederen stoelen. Andere weggebruikers verschrompelen in de spiegels tot kleine stipjes.
De Targa is open en dicht tegelijk. Het gebogen dak bestaat van voor tot achter uit glas. Het onderstel staat in voor een vlot rijgedrag, de besturing is uiterst direct. Een klein tikje aan het stuur en de 911 verlegt à la minute zijn koers.
De bestuurder zit onverwacht snel tegen de maximumsnelheid aan. Want zachtjes rijden, nee, dat doet zo’n Porsche niet graag. De 3,5 liter, zescilinder motor, 320 pk, biedt een -onverantwoord- hoge topsnelheid van 285 km/u. In 5,2 seconden zit de zesbak aan de 100 km/u. Snelheid wordt voor de zekerheid digitaal én analoog weergegeven.
Porsche besteedt veel aandacht aan veiligheid. Het Porsche Stability Management (PSM) biedt de bestuurder extra bescherming. Het PSM meet continu rijrichting, rijsnelheid, rotatiesnelheid en centrifugaalkracht en levert de afzonderlijke wielen zonodig extra remkracht om de auto langer in koers te houden.
Het voordeel van deze sportauto is z’n niet extravagante uiterlijk. Met een 911 kun je nog met goed fatsoen bij een breed publiek aankomen. Enige voorwaarde is dat gegadigden het astronomische bedrag van 130.000 euro willen neertellen. Voor zo veel geld heb je ook tien stadsautootjes…
Snelle sportwagen
De ”negen-elf” is in veertig jaar tijd uitgegroeid tot een van de bekendste sportwagens. Het snelheidsmonster beleeft zijn debuut op de Internationale Automobilaustellung (IAA) in Frankfurt. Aanvankelijk gepresenteerd als 901, maar na protesten van Peugeot tegen de cijfercombinatie, omgekat tot 911. Het concept komt uit de koker van de 25-jarige Ferdinand Alexander, de oudste zoon van de legendarische Ferry Porsche.
Het basisconcept heeft vier decennia lang z’n herkenbare vorm gehouden. Een glad, gestroomlijnd ontwerp, vlakke voorklep en lange, hoge spatborden. De ingewanden zijn ingrijpend vernieuwd. Neem bijvoorbeeld de prestaties. Het vermogen van de zescilinder is gegroeid van 130 pk in 1963 tot 420 pk in 2003. Porsche had 40 jaar geleden meer dan 10 seconde nodig om 100 km/u te bereiken. De nieuwste lichting doet het in 5,0 seconde. De topsnelheid is gegroeid van 210 naar 285 km/u.
In de ontwikkeling van de 911 zijn verschillende tijdperken aan te wijzen. In de eerste tien jaar verschijnt de eerste Targa. In 1972 duikt de naam Carrera op, afgeleid van de Mexicaanse wegrace Carrera Panamericana. De Turbo en Cabriolet zien enkele jaren later het levenslicht. In 1989 treedt een nieuwe generatie Porsches aan. De eerste 911 met vierwielaandrijving, de Carrera 4, krijgt standaard ABS en airbags.
Verjonging
Rond 1993 ondergaat het sportmodel een gedaanteverwisseling. De spatborden worden ronder, de nieuwe ellipsvormige koplampen verschuiven iets naar achteren, de bumpers voegen zich harmonieus bij het zachte lijnenspel. De 911 krijgt vier jaar later weer een forse verjongingskuur. Chassis en carrosserie, interieur en exterieur veranderen ingrijpend.
De wagen krijgt een vloeistofgekoelde 3,4 liter motor van 300 pk. Porsche-rijders kunnen kiezen uit een handgeschakelde versnellingsbak of een 5-traps Tiptronic S-automaat, die handmatig via toetsen op het stuurwiel kan worden geschakeld.
Begin jaren ’90 hangt Porsche aan een zijden draadje. Toch slaagt het Duitse topmerk erin als onafhankelijk merk te overleven. De 911 is op dit moment leverbaar in elf varianten. Zes Carrera’s, een Targa, twee Turbo’s, een nieuwe GT3 en een GT2. Vrroeemm!