Economie

Lage advertentieprijzen drukken winst Google

MOUNTAIN VIEW (ANP/BLOOMBERG). Internetgigant Google heeft de winst in het vierde kwartaal flink weten op te voeren, maar niet zo sterk als analisten hadden verwacht. Het bedrijf kampte met dalende prijzen voor advertenties, zo bleek uit de cijfers die het donderdag presenteerde.

30 January 2014 22:47Gewijzigd op 15 November 2020 08:32

Google boekte een nettowinst van 3,4 miljard dollar (2,5 miljard euro), 17 procent meer dan een jaar eerder. Per aandeel komt dat neer op iets meer dan 12 dollar, waar analisten gemiddeld op 12,25 dollar per aandeel rekenden. De omzet steeg wel sterker dan verwacht tot 16,9 miljard dollar.

Het groeiende internetgebruik via mobiele apparaten als smartphones en tablets vreet al geruime tijd aan de winst van Google. Mobiele reclame levert minder op dan advertenties die op gewone computers worden vertoond. De gemiddelde advertentieprijs daalde in het vierde kwartaal met 11 procent, aldus Google.

Over heel 2013 bedroeg de omzet van Google 59,8 miljard dollar, tegen 50,2 miljard dollar in 2012. De nettowinst nam toe van 10,7 naar 12,9 miljard dollar. Topman Larry Page zei in een toelichting op de cijfers dat het technologieconcern het afgelopen jaar grote voortgang heeft geboekt in zowel technologisch als financieel opzicht.

Mobieltjesmaker Motorola droeg vorig jaar 4,3 miljard dollar bij aan de totale omzet van Google. Woensdag werd bekend dat de Chinese branchegenoot Lenovo bereid is een kleine 3 miljard dollar op tafel te leggen voor het verlieslatende bedrijfsonderdeel.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer