Eis: celstraffen na examenfraude op Ibn Ghaldoun
ROTTERDAM. In het proces over de eindexamenfraude bij de islamitische scholengemeenschap Ibn Ghaldoun in Rotterdam zijn woensdag celstraffen geëist tot 90 dagen en werkstraffen tegen negen van de elf verdachten. Dat deed de aanklager woensdag voor de rechtbank in Rotterdam. Als de rechter deze straffen ook daadwerkelijk oplegt, betekent het dat niemand meer de cel in hoeft. Dat komt omdat ze dan hun straffen al in voorarrest hebben uitgezeten.
Niet de daden, maar de persoonlijke omstandigheden van de verdachten speelden een belangrijke rol in de strafeis. Zo hebben de jongeren weinig tot geen strafblad. Bovendien benadrukte de reclassering dat gevangenisstraffen de verdachten geen goed zouden doen. Het zou nu juist redelijk goed met ze gaan.
Drie van de elf jongeren, Safae K., Kamal el B. en Annas B., werden door de aanklager als de planmakers bestempeld. Zij moeten daarom volgens haar de hoogste straf krijgen. Zij eiste tegen hen 90 dagen cel en een werkstraf van 240 uur voor Safae en Kamal en een werkstraf van 200 uur voor Annas. Safae en Annas moeten zich bovendien laten ondersteunen en helpen, zoals de reclassering aangeeft, betoogde de aanklager.
De andere zes liepen mee, stonden op de uitkijk of waren in het bezit van foto’s van de examens of hadden die in sommige gevallen verspreid. Tegen hen werden echter niet veel minder zware straffen geëist: tussen de 90 dagen cel en werkstraffen van 180 uur. Tegen twee minderjarige verdachten volgt de eis later woensdag.
De diefstal van 27 examens had grote gevolgen. Zo moest het College voor Examens een nieuwe eindtoets Frans voor het vwo laten maken. Uiteindelijk moesten landelijk ongeveer 17.000 leerlingen een vervangend examen afleggen. Het college schat in dat er een schadepost van ongeveer 100.000 euro is en wil die op de daders verhalen.
De officier van justitie stelde dat de diefstallen op meerdere dagen kenmerken hadden van onbezonnen gedrag, „maar er zat ook een planmatigheid in”. Zo was de voorverkenning tijdens de voorjaarsvakantie toen er weinig personeel op school was, was er een taakverdeling bij de diefstal en werd er lijm gekocht om de plastic hoesjes om de examens weer vast te maken.
Uiteindelijk had een grote groep leerlingen kennis van de diefstal en was die in het bezit van de examens en soms ook de antwoorden. „De examens zijn vooral gestolen voor eigen gewin, maar het was vanaf het begin de bedoeling om de examens uit te delen aan andere eindexamenkandidaten.”