Kinderconsument
De Kinderconsument is van plan kinderen te gaan beschermen tegen ongewenste contacten via e-mail. Veel kinderen zeggen dat ze telkens tegen hun wil plaatjes onder ogen krijgen.
De organisatie wil afspraken maken met providers en eigenaars van chatboxen om dat tegen te gaan. Ze wil ook samen met de ministeries van Economische Zaken en Onderwijs basisscholen een lespakket over veilig internet aanbieden.
Het is goed kinderen te beschermen tegen zulke activiteiten. We kunnen niet zuinig genoeg zijn op jonge mensen. Met het oog daarop functioneert immers ook Kliksafe, de provider voor beschermd internetgebruik van de Stichting Verantwoord Mediagebruik (SVM). De actie van de Kinderconsument onderstreept dat het kabaal in reformatorische kring over multimedia geen onzin is. Ook in seculiere kring maken mensen zich ongerust over het opdringerig en bazig karakter van de techniek.
Boos zijn over ongevraagde post is inmiddels niet hetzelfde als zorgen koesteren over zedelijk bederf in het licht van Gods Woord. Dat laatste lijkt niet echt aan de orde bij de Kinderconsument. Hoe prijzenswaardig het initiatief ook is. De club kwam in 2001 voort uit het project Jeugd en Internet van het Nationaal Jeugd Fonds Jantje Beton. De laatstgenoemde organisatie streeft ernaar „dat elk kind een prettig leven heeft.” Uitgangspunt is dat kinderen ruimte nodig hebben, letterlijk en figuurlijk, om zich goed te kunnen ontwikkelen. „Prettig leven” is echter nog niet hetzelfde als de heilzame normen hanteren van de wet van de Heere.
Kinderen zijn in de ogen van de Kinderconsument ervaringsdeskundigen. Hun wensen, behoeften, ervaringen, kritiek, alternatieven, ideeën en oplossingen voor problemen moeten de basis vormen voor betere producten en diensten voor kinderen. Dreigt op zo’n manier een mens niet te gemakkelijk tot norm te worden? Een uitgangspunt dat zich baseert op het gedachtegoed van de Reformatie wil stellig de mogelijkheden tot ontplooiing veiligstellen. Maar niet onbegrensd. Omdat veel ruimte volgens de Bijbel gevaarlijk is voor een mens die geneigd is tot zondigen.
Toen Microsoft bekendmaakte wereldwijd MSN Chat te gaan sluiten om consumenten op een veiliger manier internet te laten beleven, reageerde de Kinderconsument niet positief. De organisatie zette chatten qua gevaar op één lijn met op straat spelen, zwemmen, fietsen en andere activiteiten die kinderen graag doen. Wel is het argument valide dat kinderen dan gemakkelijk naar andere chatboxen gaan. Maar dat vormt onvoldoende reden om zich tegen het besluit van Microsoft te keren.
Massamedia fungeren als aanjager van geestelijke processen op het gebied van normen en waarden. Dus waardoor de christelijke zeden en moraal steeds meer onder druk komen te staan. Actuele vormen van massacommunicatie blijken in staat de wereld mee te slepen in een onstuitbare vaart. Bij God vandaan. En daarom naar het einde. Naar het tot een toppunt komen en tegelijk ook teloorgaan van elke menselijke cultuur. Zo worden moderne media tot regent en afgod. Ze oefenen invloed uit op het persoonlijk leven en zeker ook op dat van de kinderen. En op de samenleving als geheel. Zij hebben effect op het al of niet functioneren van sociale contacten. Wie denkt bij zulke dwangmatigheid niet aan bijbelse aspecten van de eindtijd?
Bescherming van kinderen is goed. Hoewel ze dat niet altijd leuk vinden. Praten met jonge mensen -al beneden de tien- is erg belangrijk. Maar dan ook over de waaroms van grenzen waar ze zich aan hebben te houden. Niet slechts aan de hand van wat zij zelf graag willen. Maar aan de hand van de wijsheid, de wet en de liefde van God.