Huisnummer als aandachtstrekker
Er gaat niets boven Groningen, zegt een reclameslogan voor die provincie. In Bedum -10 kilometer boven de provinciehoofdstad- bewijst HT Engineering de waarheid van de stelling met een voor het oog simpele buitenlamp. Achter de lichtbron met huisnummer gaan een alarmsysteem voor hulpdiensten en de mogelijkheid om contact op te nemen met familieleden schuil. Een simpele vraag zette twee technici op het juiste spoor.
Voorbij Groningen heerst de rust. Geen drukke bedrijvencentra, maar kleine dorpjes, afgewisseld door weilanden. Bepaald geen plek om innovatieve bedrijven te verwachten. Toch proberen in Bedum C. J. Hommes (52) en E. Tilstra (44) de Nederlandse markt te veroveren met hun vinding.Op het opgegeven adres wijst niets op de vestiging van een bedrijf. Geen uithangbord, geen reclame, zelfs geen naamplaatje. Het enige wat opvalt is een heldere buitenlamp met daarop het straatnummer: 12a. En daar draait het nu net om in de twee klaslokalen van een voormalige kleuterschool.
In het gebouw hangt een geur die doet denken aan lieve juffrouwen, fruithapjes en veterstrikdiploma’s. In lokaal 2 legt Hommes uit dat het idee voor het bijzondere huisnummer voortkomt uit een praktisch probleem. „Een kennis heeft een sportzaak in het oosten van het land. Twee jaar geleden wilde hij op een avond een paar schoenen afleveren. Het adres kon hij niet vinden, ook niet nadat hij er drie keer was langsgereden. Nog dezelfde avond belde hij mij: Casper, ik heb een probleem.”
De twee techneuten van H(ommes) T(ilstra) Engineering verzonnen een oplossing. Een verlicht huisnummer. De Willy Wortels kregen echter meer ideeën, opnieuw gevoed door praktijkproblemen. „Vroeger had ieder dorp een eigen dokter, die zijn patiënten kende. Nu is na vijf uur bijna iedereen aangewezen op hulpdiensten van elders. Die moeten in het donker zoeken naar het juiste adres, alle routeplanners ten spijt. Een knipperende lamp aan de woning maakt de ambulancebroeder attent op de juiste plek.” Om het knipperen mogelijk te maken, kreeg de lamp een technische aanpassing. Een afstandsbediening zorgde voor nog meer gebruiksgemak.
Nog een stap verder gaat de optie dat de lamp rechtstreeks contact zoekt met telefoonnummers van familieleden of hulpdiensten. Inmiddels is dan geen sprake meer van een verlicht huisnummer, maar van de Home Safety Light, aldus de trotse uitvinders.
De twee compagnons sommen nog meer mogelijkheden op. „Technisch is het mogelijk om de afstandsbediening ook aan te sluiten op de deur, zodat deze van het slot gaat als de bewoner de alarmknop indrukt. ’s Avonds of ’s nachts knippert dan de lamp, worden hulpdiensten automatisch gewaarschuwd en kunnen hulpverleners bij aankomst snel naar binnen.”
Aan de buitenkant valt de lamp niet echt op. Een zwarte behuizing omvat een matwitte kap in een soort banaanvorm. De technische snufjes bepalen de prijs: van 45 euro voor de basisuitvoering tot enkele honderden euro’s voor de meest uitgebreide versie. Een laatste ontwikkeling maakt gebruik van een batterij met zonnecellen, zodat kabels trekken niet nodig is. „Op een boerderij bijvoorbeeld voorkomt dat problemen. De eigenaar kan de lamp aan de weg plaatsen zonder eerst een 200 meter lange sleuf te graven voor de vereiste stroomkabel.”
Het huisnummer voor particulieren is een vreemde eend in de bijt. Het assortiment van HT Engineering bestaat sinds de oprichting, dertien jaar geleden, uit meet- en regelinstrumenten voor de zakelijke markt. Tilstra geeft een voorbeeld van een instrument: „Bij meet- en regeltechniek kun je denken aan een thermostaat. Die meet de temperatuur, vergelijkt die met de gewenste waarde en stuurt zo nodig bij.” Hommes schakelt de thermometer aan de muur in. De cijfers klimmen naar 20,9 graden. Bijregelen is onnodig.
Inmiddels zijn 2000 huisnummers geproduceerd, voor binnen- en buitenland. Om de weg naar de consument te vinden, nam HT Engineering een handelsmaatschappij in de arm. Een opsteker is de erkenning van het Politiekeurmerk Veilig Wonen. En ook energiemaatschappij Essent gebruikt het product door er een inbraakalarmering aan te koppelen. De definitieve doorbraak lijkt ophanden, aldus Hommes en Tilstra. „Maar we merken dat het nodig is om ook zelf het product te promoten. Daarom staan we op vakbeurzen en contactdagen”, aldus Tilstra.
Promotie binnen de eigen gemeente bleek ook geen overbodige luxe. Een CU-wethouder uitte klachten over de slechte zichtbaarheid van huisnummers. „De oplossing hebben we zelf in huis”, zo was de reactie van een collega. In Bedum is zoeken naar het juiste huis sindsdien niet meer nodig.