Lucht opgeklaard tussen V en W en kleine luchtvaart
Staatssecretaris Schultz van Haegen (Verkeer en Waterstaat) heeft afspraken gemaakt met de kleine luchtvaart, die de laatste tijd forse klachten had over de luchtvaartinspectie.
Zo wordt de administratieve lastendruk verminderd. Nederland zal ook niet vooruitlopen op internationale regels en ruimte bieden voor zelfregulering, maakte het ministerie gisteren bekend.
De Dutch Helicopter Association en de VNLO, die kleine luchtvaart- en helibedrijven verenigen, waren vorige maand de in hun ogen te hoge facturen en inspecties zo zat dat zij de betalingen aan de inspectie, de voormalige Rijksluchtvaartdienst, stopzetten.
DHA-voorzitter Eikelenboom is nu optimistisch dat een oplossing is gevonden. Zij spreekt van „een eerste, grote stap in de goede richting.”
De bedoeling is dat de procedures voor examens, de aanvraag van brevetten en de medische keuringen worden vereenvoudigd. De regels worden opgeschoond zonder aantasting van het bestaande veiligheidsniveau, aldus Verkeer en Waterstaat.
Verder komt er een werkgroep, waarin de inspectie en de kleine luchtvaart zitten onder leiding van een onafhankelijke voorzitter, die de tariefstructuur van de inspectie (divisie luchtvaart) onderzoekt. Gekeken zal worden naar welke kosten wel en welke niet worden doorberekend aan de bedrijven. De werkgroep brengt voor de zomervakantie van 2004 verslag uit. De nieuwe tarieven kunnen daardoor 1 januari 2005 ingaan.
De staatssecretaris opent verder een „loket” waar bedrijven met vragen en problemen terechtkunnen. De overkoepelende Inspectie Verkeer en Waterstaat zal de bedrijven over haar jaarwerkplan 2004 consulteren.