Consument bezuinigt ook in de supermarkt
AMSTERDAM. De consument probeert ook te bezuinigen op de boodschappen in de supermarkt. „Natuurlijk blijven mensen eten, maar ze zoeken wel naar goedkopere alternatieven”, zegt topman Koen Slippens van Sligro.
Deze beursgenoteerde onderneming presenteerde donderdag de jaarresultaten. Zij is in de foodretail actief met 130 EMTÉ-winkels. Daarnaast opereert zij als groothandelsbedrijf, de divisie foodservice. Die tak bevoorraadt als marktleider op dat gebied onder meer horeca, cateraars, kantines, shops van benzinestations en zorginstellingen.
De bestedingen in de supermarkten stonden vorig jaar vooral na de zomer onder druk. „Best een beetje merkwaardig”, constateert Slippens, „want vanaf die tijd lijkt de economie juist wat aan te trekken.”
Voor 2014 voorziet hij nog geen opleving van de uitgaven. „In de markt is zeker sprake van positivisme; je moet wel een grote pessimist zijn om dat niet te zien. Maar ik denk dat we daar voorlopig niet veel van mogen verwachten. Er blijft een gebrek aan vertrouwen. Er hangt in Nederland nog veel in de lucht waar we een oplossing voor moeten vinden. En ook de baanonzekerheid speelt een belangrijke rol.”
Sinds september staan de prijzen bij de levensmiddelenverkoop eveneens onder druk. Die ontwikkeling werd in gang gezet doordat de nummer één, Albert Heijn, een reeks prijsverlagingen afkondigde. Erg succesvol was deze actie overigens niet. Het marktaandeel van genoemde keten groeide in 2013 met slechts 0,3 procentpunt tot een niveau van 34 procent.
Beter draaiden de discounters: ALDI en Lidl. Dat illustreert wellicht dat de consument op de kleintjes let en zoekt naar goedkopere producten. De twee realiseerden opgeteld een plus van 0,9 procentpunt tot een gezamenlijk marktaandeel van 16 procent. Jumbo en C1000 bleven na Albert Heijn op de tweede plaats met 20,7 procent. Sligro Food neemt 2,7 procent voor zijn rekening. Alle Nederlanders samen besteedden vorig jaar 29,3 miljard euro in de supermarkten.