Sligro voorziet nog geen kooplust
VEGHEL (AFN). Groothandels- en supermarktbedrijf Sligro denkt ook dit jaar sterker te groeien dan de markt, maar het concern zal het niet moeten hebben van het consumentenvertrouwen. Sligro ziet op korte termijn nog geen verbetering in de consumentenbestedingen, zo bleek donderdag bij de presentatie van de resultaten over 2013.
De nettowinst van Sligro over heel 2013 daalde met 0,9 procent tot 68 miljoen euro, waarbij een moeilijke tweede helft van het jaar een kleine winststijging in de eerste 6 maanden teniet deed. Operationeel bleef de winst ongewijzigd op 89 miljoen euro, terwijl de omzet, die ook al begin januari bekend was gemaakt, 2,5 miljard euro bedroeg.
Sligro groeide met de tak Foodservice, de groothandelsactiviteiten, enkele procentpunten harder dan de markt. Ook de Emté supermarkten van het bedrijf (binnen de tak Foodretail), versloegen de markt licht. Dat wil de onderneming ook in 2014 voor elkaar krijgen.
Sligro voert bij Foodretail verbeteringen door die zijn vruchten afwerpen, aldus het bedrijf. Tot eind 2015 wil de onderneming bovendien in beide divisies in totaal zo’n 10 miljoen euro aan kosten besparen. Dat bedrag zal volgens topman Koen Slippens vooral gehaald worden uit de loon- en transportkosten. Er vallen geen ontslagen, omdat het verloop hoog is, aldus de bestuurder.
Slippens liet weten geen tekenen te zien dat de consumentenbestedingen dit jaar echt aantrekken.
Sligro overweegt een eigen vestiging te openen in België, maar kijkt ook nog naar overnamekansen. „Er gebeuren heel interessante dingen op de Belgische markt”, aldus Slippens. Een overnamemogelijkheid in Denemarken, die begin vorig jaar nog gloorde, is niet gelukt. Daar ziet Slippens op korte termijn geen nieuwe kansen en een vijandige overname lijkt hem in een nieuwe markt niet geschikt.