Politiek

Kosten nieuw spoorsysteem nog onbekend

DEN HAAG (ANP). Staatssecretaris Wilma Mansveld (Infrastructuur) weet nog niet hoeveel de invoering van een nieuw beveiligingssysteem voor het spoor precies gaat kosten. Ze heeft er 2 miljard euro voor gereserveerd. Maar uit het financiële onderzoek, dat nog gaande is, moet binnenkort blijken welk prijskaartje hoort bij de diverse scenario’s die in kaart worden gebracht.

22 January 2014 11:54Gewijzigd op 15 November 2020 08:21

Mansveld zei woensdag in een overleg met de Tweede Kamer verrast te zijn door een bericht in de Volkskrant deze week waarin anonieme deskundigen de kosten voor de aanleg van het systeem op 5 tot 8 miljard euro schatten. „Daar herken ik me niet in”, zei Mansveld. De Tweede Kamer had haar om opheldering over de veel hogere bedragen gevraagd.

Met het Europese spoorveiligheidssysteem ERTMS kan een trein niet meer een rood sein passeren. Het systeem zou het ook mogelijk moeten maken de capaciteit van het spoor te vergroten en met hogere snelheden te rijden. Mansveld streeft ernaar het systeem vanaf 2016 landelijk in te voeren, wat naar verwachting al met al zo’n 10 jaar zal duren. Maar ze wil zich niet op allerlei deadlines vastleggen. Zorgvuldigheid in het proces gaat altijd boven tempo, benadrukte de PvdA-bewindsvrouw.

Haar partijgenoot, Kamerlid Duco Hoogland, is het daarmee eens en gaf aan geen haast te hebben met de invoering van ERTMS. Volgens hem moeten eerst de uitkomsten van proeven bekend zijn en moet er een degelijke financiële onderbouwing zijn. Ook coalitiegenoot VVD en andere fracties willen dat het financiële plaatje eerst helder is voordat er verdergaande besluiten worden genomen.

Sander de Rouwe van oppositiepartij CDA pleitte voor een pas op de plaats om te voorkomen dat het project op een fiasco uitloopt. Hij wil eerst alle feiten op tafel en de bevindingen afwachten van bijvoorbeeld de parlementaire enquêtecommissie over de mislukte Italiaanse Fyratreinen.

VVD-Kamerlid Betty de Boer vroeg zich af of ERTMS wel overal moet worden aangelegd. Volgens haar zijn er regionale lijnen waar het huidige en goedkopere veiligheidssysteem ATB voldoende zou kunnen zijn.

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer