Aanvliegroutes Lelystad niet over Veluwe
NUNSPEET. De uitbreiding van Lelystad Airport zal niet voor meer vlieglawaai zorgen op de Veluwe. Dat blijkt uit kaarten van de nieuwe aanvliegroutes die maandagavond in Nunspeet werden toegelicht door oud-politicus Hans Alders.
De aanvliegroutes lopen in de nieuwe situatie niet meer over de Veluwe, maar meer via Zwolle en Kampen. In een volle zaal van Hotel Dennenhorst in Nunspeet gaf Alders een toelichting op de nieuwe kaarten met aanvliegroutes. Alders is sinds 2008 in gesprek met verschillende partijen over de uitbreiding van het aantal vliegbewegingen in heel Nederland.
Schiphol zit over enkele jaren aan het maximale aantal vluchten. Lelystad Airport moet lucht bieden door 45.000 vluchten op te vangen. Ook Eindhoven zal extra vluchten krijgen.
Althans, dat is het plan. In de praktijk stuitte Alders op nogal wat weerstand, vooral rond de uitbreiding van het aantal vluchten op Lelystad. Daar kwamen gemeenten en actiecomités van het ‘oude land’ (de Veluwe) in verzet tegen de uitbreidingsplannen van Lelystad op het ‘nieuwe land’. „Er kwam een keiharde afspraak dat vliegtuigen op minimaal 2 kilometer hoogte over het oude land moeten vliegen”, legde Alders gisteren uit. „Maar dat is bijna onhaalbaar, zeker bij vertrek. Dan zouden de vliegtuigen over een heel korte afstand heel snel moeten stijgen. Ook mogen we het vliegverkeer van Schiphol niet in de weg zitten. Daarom is gekozen om de routes meer naar het noorden te verleggen.”
In de nieuwe situatie wordt vooral Biddinghuizen getroffen, omdat de toestellen lange tijd boven Flevoland blijven en bij Biddinghuizen verder stijgen richting Zwolle en Kampen. „Voor deze aanvliegroutes wordt nu doorgerekend wat de effecten op het milieu zijn”, aldus Alders. „Dan duurt het nog wel een paar jaar voordat Lelystad Airport is verbouwd en vliegtuigen werkelijk zullen stijgen en landen. Dat is op zijn vroegst in 2018.