Autoverkoop 17 procent gedaald in 2013
DEN HAAG (ANP). De verkopen van nieuwe auto’s in Nederland zijn in 2013 met 17 procent gedaald tot 417.036 stuks. Dat hebben de brancheorganisaties Bovag en RAI Vereniging donderdag bekendgemaakt.
De afname werd gedempt door een verkoopspurt van liefst 115 procent in de laatste maand van het jaar. In december werden er 39.163 nieuwe auto’s op kenteken gezet, waarmee het de beste decembermaand ooit was. De verkoop werd vooral gestuwd door een run op auto’s met een lage bijtelling.
Per 1 januari zijn de CO2-grenzen als grondslag voor de fiscale bijtelling aangescherpt, evenals de bijtellingspercentages voor elektrische auto’s en de meeste plug-in hybrides. Daarnaast zijn fiscale stimuleringsmaatregelen voor ondernemers versoberd.
„Dit alles leidde in de laatste maanden van het jaar tot een extra grote vraag naar auto’s met 0 en 14 procent bijtelling voor het privégebruik door zakelijke rijders”, aldus de Bovag. Vooral de verkopen van de fiscaalvriendelijke plug-in-hybrides Mitsubishi Outlander en de Volvo V60, gingen hard omhoog.
Volkswagen behield zijn nummer-1 positie in 2013 met een marktaandeel van 12 procent en bijna 50.000 verkochte exemplaren. Daarmee voert VW voor het negende jaar op rij de lijst aan. Daarvoor was Opel 36 jaar lang onafgebroken het grootste merk in Nederland. Opel zag de verkopen het afgelopen jaar met 33 procent in elkaar zakken tot 23.709 stuks.
Renault (8,9 procent) stond in 2013 op de tweede plek, gevolgd door Ford (7,6 procent) en Peugeot (7,3 procent). Ook Toyota behoorde tot de meest verkochte merken met 6,9 procent van de markt in handen.
Voor dit jaar voorzien de belangenclubs een verdere daling in verkopen tot 400.000 nieuwe auto’s, „tenzij het consumentenvertrouwen een flinke duw in de rug krijgt en Nederlanders weer meer duurzame goederen gaan aanschaffen.”