De Nieuwe Koers weg bij Uitgeversgroep Jongbloed
Uitgeverij Royal Jongbloed uit Heerenveen draagt opinieblad De Nieuwe Koers per 1 januari over aan de nieuwe Stichting Christelijk Medianetwerk. Jongbloed moet scherp aan de wind varen en stoot het tijdschrift af omdat het niet past bij de visie van de uitgever.
Dat werd dinsdag bekendgemaakt op de website van De Nieuwe Koers.
Voor 2014 moet het blad „flink snijden” in de kosten en daarom zal het blad alleen nog door freelancers worden gemaakt. Ook de hoofd- en eindredactie zal bestaan uit freelancers. Het blad blijft op Jongbloed leunen voor de advertentiewerving en abonneeservice. Hoofdredacteur Arie Kok: „Door zelfstandig te worden zijn we in de gelegenheid het blad terug te geven aan de lezers en de medewerkers. De afgelopen maanden zit het aantal abonnees weer in de lift. Dat is voor mij een teken dat het blad nog springlevend is en voldoende potentieel heeft.”
Stichting Christelijk Medianetwerk, waarbij De Nieuwe Koers wordt ondergebracht, is opgericht om christelijke media door de economische crisis te helpen en een voortbestaan te bieden. Over de stichting wordt in het voorjaar van 2014 meer bekendgemaakt.
Begin deze maand wisselde het blad van hoofdredacteur. Karel Smouter, die vanaf vorig jaar het blad weer op de kaart zette, stapte over naar het journalistieke medium De Correspondent. Kok volgde hem op.
Zie ook:
Arie Kok nieuwe hoofdredacteur De Nieuwe Koers
Cv.koers gaat verder als De Nieuwe Koers