‘Couples only’-reizen: een gat in de markt
RIJSWIJK (ANP). Je bent met je partner of met vrienden en vriendinnen op vakantie en je verheugt je op een weekje zon, zee en loungen bij het zwembad. Maar dat valt tegen. In het restaurant word je door kinderen omvergelopen, bij het zwembad spatten ze je nat door telkens bommetjes te maken, en van rustig lezen komt door de schelle kinderstemmetjes ook niks terecht.
Die klachten bereikten ook de reisbureaus. Zij krabden zich achter de oren en zagen een gat in de markt: reizen voor mensen die een vakantie zonder (kleine) kinderen willen hebben. Steeds meer reisorganisaties bieden zulke trips aan onder een apart label, meestal ‘couples only’, ‘adults only’ of ‘only adults’ genaamd.
Bij Arke worden reizen voor stellen (of gewone vriendenparen) sinds 2,5 jaar aangeboden onder de naam Couples. „Het zijn reizen naar zonbestemmingen, altijd bij of direct aan zee, met goed eten en drinken, want dat wil je als je met z’n tweeën op reis gaat”, zegt een woordvoerster van TUI, het moederbedrijf van Arke. Ook heeft TUI nog het Adults Only-label, maar dat werkt volgens een andere formule.
De reizen zijn binnen de doelgroep populair, aldus Arke. „Van alle klanten die bij ons een specifiek label boeken en dus niet de traditionele zon-, zee- en strandvakantie, boekt 12 procent op dit moment Couples.” Adult ben je bij Arke al vanaf 16 jaar.
Reisorganisatie Corendon lanceerde vorige week een speciale papieren reisgids voor reizen zonder kinderen. Bij dat bedrijf is gekozen voor het label ‘only adult’. Ook daar blijkt ‘adult’ een rekbaar begrip: de minimumleeftijd voor dergelijke reizen is 12 jaar. „Maar dan gaat het om pubers met een koptelefoon op van wie je geen last hebt”, aldus een woordvoerster.
Ook zij spreekt van een gat in de markt. „Wij kregen van klanten steeds meer signalen dat er behoefte was aan dit soort reizen, ook van mensen die wel kinderen hebben maar toch eens met z’n tweeën op vakantie willen. En waar vraag is, leveren wij.” Net als bij Arke zijn ook bij Corendon de ‘only adult’-reizen iets luxueuzer dan de gewone reizen. „Het zijn de kleine charmehotels waar sportfaciliteiten zijn en entertainment dat gericht is op volwassenen. Maar wel scherp geprijsd”, verzekert de woordvoerster.
Omdat de gids net een week uit is, kan Corendon nog niet zeggen of de volwassenenreizen druk worden geboekt. Maar gezien de vraag van klanten rekent het bedrijf op succes.