EU kritisch over tolheffing Oostenrijk
De invoering van een kilometerheffing voor vrachtwagens op Oostenrijkse wegen dreigt de inzet te worden van een ruzie tussen de Europese Commissie en de Oostenrijkse regering.
Oostenrijk wil per 1 januari trucks 26 cent per kilometer laten betalen. Het geld is bedoeld voor de aanleg en het onderhoud van de wegen, bruggen en tunnels in het bergland.
Europees commissaris De Palacio (Verkeer) heeft Oostenrijk vragen gesteld over het systeem, om te zien of het voldoet aan de Europese regels. Maar ze krijgt al maanden geen antwoord. De Palacio wacht nog een à twee weken, aldus haar woordvoerder maandag. Daarna heeft de eurocommissaris het recht om de regeling te schorsen. „We moeten kunnen controleren of de Oostenrijkse systeem voldoet aan de regels van de Europese Unie. Dat is gewoon ons werk”, aldus de woordvoerder van De Palacio.
Voor Nederlandse transportbedrijven is de regeling van groot belang. Nederlanders zijn, na de Italianen en de Duitsers, de grootste wegvervoerders door het bergland. Brancheorganisatie Transport en Logistiek Nederland (TLN) reageert verheugd op de Europese druk op Oostenrijk. De transporteurs vinden het tarief veel te hoog: ze vermoeden dat Oostenrijk allerlei oneigenlijke kosten meetelt in de kilometerheffing.
Oostenrijk zorgde afgelopen weken al eerder voor problemen met het vrachtverkeer. Het land wilde een quotumsysteem voor trucks verlengen, tot ergernis van de Europese Commissie en het Europees Parlement. Na onderhandelingen vorige week is de regeling voor de zogeheten ecopunten sterk ingeperkt.
Ook Duitsland heeft plannen voor een kilometerheffing voor vrachtwagens. De Duitse heffing zou 12,4 cent per kilometer bedragen. Het systeem is enkele maanden geleden uitgesteld, omdat het uitvoerend bedrijf Toll Collect de apparatuur namelijk nog niet klaar heeft. Onduidelijk is wanneer de apparatuur wel gereed zal zijn. De Duitse overheid heeft inmiddels geïnformeerd bij een andere onderneming voor tolsystemen, het Zwitserse Fela.