Binnenland

Utrechter moet wennen aan kleur en symbool op nieuwe bus

UTRECHT. Gaat de bus met het paarse lijnnummer nu naar Zeist, of komt hij ervandaan? En dat zonnetje op die andere bus? Wat heeft dat met de universiteit te maken? Reizigers in Utrecht en omstreken moeten nog wennen aan het informatiesysteem van Qbuzz dat sinds 
8 december onder de naam U-OV al het bus- en tramvervoer in de regio verzorgt.

Steven van den Berg
19 December 2013 21:38Gewijzigd op 15 November 2020 07:48
UTRECHT. Qbuzz verzorgt sinds kort het OV in de regio Utrecht. De gele bussen vervangen die van Connexion en GVU. beeld BRU
UTRECHT. Qbuzz verzorgt sinds kort het OV in de regio Utrecht. De gele bussen vervangen die van Connexion en GVU. beeld BRU

Het valt niet mee: de bus kreeg naast een lijnnummer ook een kleur én een symbool. De kleur achter het lijnnummer is niet altijd gelijk. Voor de stad Utrecht geldt de kleur rood, als de bus tenminste naar Utrecht rijdt. Is de bus op weg van Utrecht naar bijvoorbeeld Nieuwegein, dan verandert de achtergrondkleur van het lijnnummer in geel.

Er is ook aan de kleurenblinde reiziger gedacht: daarom staat er op het informatiebord van de bus een symbool. Zo toont een bus naar het stadscentrum van Utrecht een Domtorentje. Lijn 12 naar de Uithof, veel gebruikt door studenten, pendelt de hele dag naar de zon. Waarom? Een zon vormt het logo van de Universiteit Utrecht.

Het nieuwe systeem roept vragen op, weten ze bij reizigersorganisatie Rover. In de eerste operationele week van Qbuzz kwamen volgens Aldo Markus van Rover Utrecht „enkele tientallen klachten” binnen. „De kleuren en de symbolen zijn nog niet bij iedereen bekend en ik denk dat ze daar bij Qbuzz nog wel wat extra aandacht aan moeten geven. Ook wordt er geklaagd over de zichtbaarheid van de kleur en het lijnnummer op de bus. Reizigers hebben in het donker moeite met het contrast. Dat probleem hebben we aan Qbuzz voorgelegd.”

Toch is hij van mening dat de ov-nieuwkomer het goed doet. „In de eerste weken kunnen er altijd opstartproblemen voorkomen. Niet zo gek dus dat er dan klachten volgen. Belangrijker is hoe er op klachten wordt gereageerd. En onze indruk is dat Qbuzz dat heel behoorlijk doet”, aldus Markus.

Woordvoerster Map Brouwer van Qbuzz geeft aan dat wel degelijk is geprobeerd om passagiers tijdig te attenderen op de nieuwe kleuren en symbolen. „We hebben het idee dat we daar vooraf voldoende aandacht aan hebben besteed. Maar ik vermoed dat veel mensen meer tijd nodig hebben om eraan te wennen.”

Aan de zichtbaarheid van kleuren en lijnnummers in het donker wordt gewerkt, zegt Brouwer. „Het is natuurlijk de bedoeling dat reizigers al van ver kunnen zien om welke lijn het gaat.”

Qbuzz kreeg de verantwoordelijkheid voor het stad- en streekvervoer in de regio Utrecht voor een periode van zeker tien jaar. De onderneming, een onderdeel van NS Groep, is de opvolger van streekvervoerder Connexxion en het Gemeentelijk Vervoerbedrijf Utrecht (GVU).

Meer dan de helft van de bussen waarmee Qbuzz in Midden-Nederland rijdt, is nieuw. Dat levert het bedrijf veel positieve reacties op internetfora op. „Schoon en stil”, zo typeren veel reizigers de voertuigen. In de domstad waren buspassagiers ook niet verwend, meent de Roverwoordvoerder. „Er waait een frisse wind. Bij de GVU reden heel wat barrels rond.”

RD.nl in uw mailbox?

Ontvang onze wekelijkse nieuwsbrief om op de hoogte te blijven.

Hebt u een taalfout gezien? Mail naar redactie@rd.nl

Home

Krant

Media

Puzzels

Meer