Gebruik sociale media nadert hoogtepunt
’s-HERTOGENBOSCH. Het aantal gebruikers van sociale media in Nederland groeit nog steeds, maar heeft wel bijna zijn hoogtepunt bereikt. Dat stelde onderzoeksbureau Multiscope donderdag.
Het bureau peilde onder 8500 Nederlanders hoe ze met sociale media omgaan. Daaruit blijkt dat de groei van het aantal gebruikers van netwerken als Facebook en Twitter dit jaar is afgevlakt. Het onderzoeksbureau voorziet nog wel groei in het aantal uren dat mensen aan sociale media besteden.
Het aantal Nederlanders dat Facebook gebruikt, steeg dit jaar met 7 procent. Dat is fors minder dan in de drie voorgaande jaren, toen het gebruik toenam met 44 procent. Ook bij andere netwerken lijkt de groei te stagneren. YouTube steeg met 3 procent ten opzichte van 2012, Google+ met 1 procent. Het aantal mensen dat Twitter gebruikt daalde zelfs, met 1 procent.
Het aantal uren dat mensen doorbrengen op sociale netwerken nam daarentegen wel fors toe, met ruim 39 procent. Die stijging zit vooral in het gebruik van Facebook. In 2012 besteedden gebruikers gemiddeld vijf uur per week aan het populaire netwerk, in 2013 was dat zes uur en tien minuten. Het aantal actieve uren op zakelijk netwerk LinkedIn steeg ook, terwijl de gemiddelde tijdsbesteding op YouTube, Twitter en Google+ daalde.
De personen die meededen aan het onderzoek verwachten volgend jaar nog meer gebruik te maken van sociale media. Vooral LinkedIn kan meer belangstelling verwachten; 21 procent zegt dit netwerk vaker te zullen gaan gebruiken, 6 procent verwacht er juist minder tijd door te brengen. Opmerkelijk genoeg denken gebruikers ook Google+ vaker in te zetten, hoewel het aantal bestede uren dit jaar juist afnam.
Facebook blijft van alle netwerken wel de bekendste; 94 procent van de ondervraagden kent het. YouTube en Twitter volgen met 82 en 79 procent. Instagram en Pinterest, netwerken waarop foto’s een belangrijke rol spelen, groeiden qua bekendheid het hardst, met 25 en 18 procent.