„Online winkelomzet stoot door de 10 miljard”
AMSTERDAM (ANP). Hoewel de onlineverkopen in Nederland dit jaar voor het eerst de grens van 10 miljard euro doorbreken, koopt de Nederlandse consument relatief weinig bij webwinkels vergeleken met veel andere Europese landen. Dat concludeert ABN Amro in een woensdag verschenen onderzoek.
De online-omzet als percentage van de totale omzet van de detailhandel in Nederland bedraagt 4,2 procent. Ter vergelijking: in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk liggen deze percentages op respectievelijk 5,1, 5,5 en 9,5 procent. Dat Nederland achterloopt komt volgens de onderzoekers door de goede fysieke winkeldekking, waardoor mensen minder snel worden geprikkeld om hun spullen via internet te kopen.
De onlinewinkelomzet in ons land maakte in de afgelopen 15 jaar wel een explosieve groei door: van 41 miljoen euro in 1998 naar 9,8 miljard euro vorig jaar. „Terwijl in 1998 slechts 2 procent van de Nederlanders wel eens een product online kocht, steeg dit in 2000 al naar 9 procent en in 2013 naar maar liefst 70 procent”, aldus ABN Amro.
De Nederlandse markt voor online winkelen trekt veel nieuwe ondernemers aan: sinds 2006 is het aantal webwinkels ruimschoots verdubbeld. Volgens online brancheorganisatie Thuiswinkel.org telt Nederland in totaal 45.000 bedrijven met een webwinkel als hoofd- of deelactiviteit. Driekwart van alle webwinkels is een eenmanszaak. Vier op de vijf webwinkels hebben minder dan twee werknemers in dienst.