Stappen moet veiliger
WOERDEN (ANP). De horeca, de Taskforce Overvallen en het ministerie van Justitie voeren campagne om uitgaan veiliger te maken. Algemeen directeur Lodewijk van der Grinten van Koninklijke Horeca Nederland (KHN) en minister Ivo Opstelten van Veiligheid en Justitie gaven maandag in Amsterdam het startschot voor de campagne Ben jij het waard om beroofd te worden?
Duizenden jongeren bezoeken elke week de uitgaanscentra in de grote steden. Ze worden er geconfronteerd met straatroven, overvallen en diefstallen. KHN, de taskforce (ingesteld door justitie) en het departement hebben de handen ineengeslagen om daar wat aan te doen, aldus de KHN. In tien grote horecagebieden in Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht, Eindhoven, Tilburg en Haarlem wordt in samenwerking met de lokale politie een pakket maatregelen aangeboden.
Die maatregelen behelzen onder meer intensivering van het toezicht, verbetering van de straatverlichting, het stimuleren van horecabezoekers om bij het afrekenen gebruik te maken van een pinpas en horecapersoneel trainen om zo verantwoord mogelijk te handelen bij een overval. Samenwerking tussen alle betrokken partijen moet adequaat en alert handelen bevorderen.
De campagne maakt onder meer gebruik van een bioscoopspot, posters en een website. Het doel is jongeren bewust te maken van de waarde van spullen zoals een mobiele telefoon of tas. Dat gebeurt door slogans als: Hou ’m goed bij je en Je spullen zijn geld waard. Hou ze bij je. Gsm en tas zijn veruit de favoriete buit van overvallers, aldus KHN.