Recordaantal pinbetalingen
Op de zaterdag voor pakjesavond is een recordaantal boodschappen afgerekend met de pinpas. Toch houden consumenten hun hand op de knip. Zij geven dit jaar veel minder uit aan cadeaus en kerstinkopen.
Interpay, dat het grootste deel van het betalingsverkeer regelt, registreerde 5.685.517 transacties, met een top tussen 14.30 en 15.00 uur. In dat halve uur werden gemiddeld 229 betalingen per seconde gedaan. Interpay registreerde op de vergelijkbare zaterdag vorig jaar 5.325.917 transacties. Ook toen was het tussen 14.30 en 15.00 uur het drukst, met 216 afrekeningen per seconde.
„De drukste dag moet nog komen”, verwacht een woordvoerder van Interpay. Vorig jaar was de zaterdag voor Kerst de drukste dag van het jaar, met circa 5,8 miljoen transacties. De zegsman verwacht dit jaar ook op die dag een stijging.
Het hoge aantal transacties ten spijt zullen de inkopen voor sinterklaas en Kerst dit jaar minder uitbundig zijn. Veel huishoudens twijfelen of ze volgend jaar hun baan nog hebben en daarmee hun inkomen. Bijna eenderde van de consumenten stelt de aanschaf uit tot het laatste moment om met flinke kortingen in te slaan.
Dat blijkt uit zaterdag gepubliceerd onderzoek van de bureaus Q&A en ITM. Die hebben gepeild dat een huishouden dit jaar 249 euro uitgeeft aan sinterklaascadeaus. Vorig jaar was dat 313 euro. De uitgaven waren volgens het bureau vorig jaar ook hoger omdat de euro toen makkelijker werd uitgegeven. Inmiddels is de waarde van de munt veel beter bekend.
De populariteit van pakjesavond holt achteruit. Vorig jaar vierden nog zeven van de tien huishoudens sinterklaas, dit jaar net de helft.
De uitgaven voor Kerst komen gemiddeld uit op 344 euro, tegen 453 euro vorig jaar. Er wordt vooral bezuinigd op cadeaus en kleding. De onderzoekers menen daarom dat de omzetten zullen dalen. Zij leggen een direct verband met de mindere economische omstandigheden en de onzekerheid over de financiële situatie komend jaar.
Bijna eenvijfde van de ondervraagden is onzeker over zijn baan en ruim eenderde verwacht een daling van het besteedbaar inkomen. Ook consumenten in andere Europese landen geven, om dezelfde redenen, voorzichtiger uit.
Als het aan de consument ligt, begint de uitverkoop al vroeg. Bijna eenderde hoopt op een kwart korting op sinterklaascadeaus vanaf 1 december. Evenveel mensen stellen hun inkopen voor Kerst uit tot 22 december in de hoop zo te profiteren van de hoogste kortingen.
Een op de tien huishoudens gaat pas na de Kerst de winkel in en schaft cadeaus aan tijdens de uitverkoop. Acht van de tien huishoudens zegt desondanks de feestdagen niet anders te vieren dan andere jaren. Een aantal mensen viert wegens de recessie maar een van beide feesten of koopt maar één cadeau per gezinslid en besteedt meer aandacht aan de surprise.