Reclamebedrijf Vancouver weigert atheïstische billboards
Een reclamebedrijf in de Canadese stad Vancouver wil geen reclameposters in de binnenstad plaatsen met teksten als ”Bidden helpt niet. Werken wel” en ”Zonder God zijn we allemaal goed”.
De atheïstische beweging Centre for Inquiry Canada (CFI) wilde posters plaatsen met daarop een jonge vrouw en daarnaast de atheïstische teksten. Volgens de beheerder van de billboards, Pattison Outdoor, voldoen de advertenties niet aan de richtlijnen. Pattison Outdoor heeft een monopoliepositie op belangrijke advertentieplekken in de stad. Dat maakte Christian Post maandag bekend.
Woordvoerder Pat O’Brien van CFI zegt dat de advertentie met uiterste zorg is opgemaakt. Het is volgens hem niet de bedoeling om anti-religie te zijn maar juist voor de secularisatie. Volgens hem kan een reclamebedrijf niet zomaar een poster weigeren vanwege de inhoud.
Het reclamebedrijf heeft verzocht de advertentie aan te passen, maar daar heeft CFI geen geld meer voor. Volgens voorzitter Randy Otto van Pattison Outdoor heeft CFI ook geen pogingen gedaan om een aangepaste versie van de advertentie op te sturen. Otto meldt dat de vrijheid van meningsuiting niet in het geding is.
In 2009 won CFI een rechtszaak waardoor een verbod op zijn advertenties ongeldig werd verklaard. Dat verbod was volgens de rechter een schending van de vrijheid van meningsuiting. De atheïstische lobbygroep is er nog niet over uit of er weer een aanklacht wordt ingediend.